IronFall Invasion

Standaardshooter is standaard. Zelfs als deze op Nintendo 3DS uitgebracht wordt. Helaas verklap ik daarmee meteen de conclusie van de review. Helaas maar waar, want ontwikkelaar VD-Dev kan zoveel beter dan dit. Ze wisten immers op de GameBoy Advanced al 3D-games uit te poepen zoals Driv3r. 

Er is een reden dat geen enkele ontwikkelaar zijn tengels brandt aan het maken van een goede 3rd person shooter op Nintendo 3DS. IronFall probeert het tegendeel te bewijzen, maar het komt gewoon niet goed uit de verf. Het verhaal is vrij standaard: de wereld wordt aangevallen door alienrobots en jij (als Jim) moet dat samen met je team voorkomen. Nou zou het niet de eerste shooter zijn met een flinterdun verhaal, maar het is wel tekenend voor de rest van de game.

Als IronFall nou in andere punten zou uitblinken, dan was er niets aan de hand geweest. Helaas ziet de game er ook magertjes uit. Het speelt zich vooral af in gangen en kantoren waar variatie weinig te zoeken heeft. Alles ziet er bruin en grijs uit. Het lijkt erop alsof ze voor elk level een paar ruimtes hebben gemaakt en deze steeds weer gekopieerd hebben. Dit geldt ook voor de alienrobots. Uiteraard zitten er verschillende soorten in, maar onderling zie je geen verschillen. Helaas stonden ze ook nog eens als laatste in de rij bij het uitdelen van intelligentie, verwacht daarom ook geen uitdagende game.

Bruiner

De gameplay is ook nogal generiek. Het komt niet verder dan een beetje alienrobots afknallen, sleuteltje zoeken, deurtje openen en weer verder. Soms kom je kleine puzzels tegen, maar die mogen geen naam hebben. De puzzels bevatten geen logica en zijn een kwestie van trial and error. Kortom, onnodige opvulling die alleen maar irritatie opwekt. In sommige stukken van het spel mag je even als de vriendin van Jim spelen. Alleen heeft zij kennelijk niet dezelfde opleiding gehad als Jim, want zij heeft alleen de beschikking over een klappertjespistool. Hiermee schiet je nog geen deuk in een pakje boter, wat tot meer frustratie leidt.

Een ander nadeel is dat Nintendo 3DS geen twee volwaardige pookjes heeft. Net zoals bij andere consoles loop je met de linkerpook en richt je met de rechter. De C-clit van de New Nintendo 3DS is gewoonweg niet accuraat genoeg om er een beetje goed mee te mikken. Het is prima voor Super Smash Bros, maar niet goed genoeg om met een snipergeweer headshots te maken. Hierdoor moet je dus vaak uit je cover lopen om toch maar een beetje raak te kunnen schieten, waardoor je weer onnodig geraakt wordt door de tegenstanders.

Bruinst

Prima dan, voor de meeste gamers is de singleplayer alleen maar een manier om te oefenen en zo zichzelf klaar te stomen voor het online gedeelte. Helaas heeft VD-Dev dit niet helemaal begrepen en laat het daarin de nodige steken vallen. De multiplayer komt niet verder dan de standaard Deathmatch met zes man en Team Deathmatch in twee teams van drie. Er zijn geen andere modi, zoals Capture the Flag of Last Man Standing. Maar het wordt nog kariger. De multiplayer-maps komen namelijk direct uit de singleplayer vandaan. Er is geen party-systeem waardoor samen spelen met vrienden tegen anderen onmogelijk is. Daarbij krijg je credits als je potjes wint, maar je kunt hier helemaal niets mee doen. 

Het enige goede aan IronFall: Invasion is dat VD-Dev de sterke punten van Gears of War naar een handheld heeft gebracht. Het herlaadsysteem van wapens is overgenomen en het coversysteem is alsof je in een spiegel kijkt. Maar het spreekwoord ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’ gaat voor deze game helaas niet op. De gameplay, de graphics, de besturing en de multiplayer zijn allemaal een beetje jammer.