The Order: 1886

Over The Order: 1886 is al heel veel geschreven in het afgelopen jaar. Het is een spel exclusief voor PlayStation 4. Dít zijn de games waardoor je voor PlayStation 4 of Xbox One kiest, maar kan het de hype waarmaken?

order

The Order is misschien wel de meeste gehypete game voor PlayStation, maar de kritiek kwam de laatste weken ook langzaam op gang. Probleem met dit soort grote games is dat de hype een eigen leven gaat leiden en je het nooit meer waar kan maken. De mensen in de community gaan elkaar napraten zonder ook maar één minuut in het spel te investeren, maar dat is soms niet geheel onterecht. Grafisch geweldige trailers en prachtige screenshots, maar we zijn eerder teleurgesteld door dit soort projecten. Is dit nu weer het geval of kan The Order wel ze beloftes nakomen.

s

De ridders van de ronde tafel zijn er nog en staan nu bekend als The Order. Dit genootschap van ridders met brute geweren heeft als taak de koning en zijn volk te beschermen. In dit geval tegen de Lycans, half mens en half weerwolf, maar het gerucht gaat dat deze Lycans samenwerken met The Rebels. Deze groep viel eerst onder de bescherming van The Order maar verzet zich nu tegen de gevestigde orde. Jij speelt als Grayson, beter bekend onder de naam Sir Galahad.

s

Wat al bekend was uit de trailers en screenshots, die voorbij zijn gekomen in de afgelopen tijd, is dat de ontwikkelaars veel tijd en aandacht hebben besteed aan het verhaal en de manier waarop dit weergegeven wordt. De setting waarin het zich allemaal afspeelt en de details die voorbijkomen zijn geweldig. Grafisch is dit spel echt een mooi startschot voor wat wij minimaal mogen verwachten van deze generatie spelconsoles. Ik heb eindelijk het idee dat ik 'next-gen' bezig ben. Iets wat ik vorig jaar nog niet had. Ook het stemacteren is van een goed niveau: je wordt echt het verhaal ingezogen. Het verhaal verrast leuk hier en daar, maar het is niet 'af'. Een hoop vragen blijven onbeantwoord en zullen vast en zeker met een vervolg opgelost worden. De mannen achter The Order hadden al aangegeven te hopen er een franchise van te maken.

sa

Allemaal leuk en aardig, die mooie graphics en sound, maar hoe zit het met de speelbaarheid? In het begin deed de manier waarop je speelt mij heel erg denken aan Gears of War. Niet precies, maar wel met hetzelfde idee. Het is een third-person shooter waarbij je vooral veel vanuit de dekking moet doen. Schuilen, schieten en naar voren rennen om weer hetzelfde te doen. Dit maakt het erg saai doordat er weinig aan stealth of andere dingen gedaan wordt. De diversiteit aan wapens is leuk en is erg welkom door het tekort aan standaardgameplay. De wapens combineren realistische dingen met maffe James Bond-achtige gadgets op je wapens. Naast je wapenarsenaal heb je nog Black Water en Black Watch. Black Water is een soort superelixer die ervoor zorgt dat je meteen weer maximale health hebt en Black Watch is een meter die vol moet lopen. Zodra deze meter vol is en geactiveerd wordt vertraag je alles en zal er automatisch gericht worden op vijanden. Enige dat je hoeft te doen is de vijand selecteren en kapot schieten.

ff

Ik heb The Order op 'normal' gespeeld en was na 8,5 uur klaar. Ik ben niet als een dolle door alles heengerend, maar heb het gewoon op mijn gemak lopen spelen. Het is echt veel en veel te kort. Het is schandalig dat een spel, dat voor de volle pond over de toonbank gaat, na negen uur al klaar is. De herspeelwaarde is ook niet optimaal doordat de cutscènes niet over zijn te slaan. Dat gaat (al snel / op den duur) vreselijk irriteren. Op 'normal' vond ik de uitdaging 0,0, maar op 'hard' moest ik iets meer mijn best doen. Grafisch is het echt prachtig en zet het een nieuwe standaard voor de huidige generatie consoles. De cinematische manier van vertellen en spelen voelt vernieuwend en geeft een hoge entertainmentwaarde. De diversiteit van wapens is leuk, maar 8,5 uur??? Het is een gigantische smet over het hele spel heen. Vooral omdat het verhaal niet 'af' voelt en er dingen gewoon niet kloppen. The Order: 1886 is een geweldig spel qua graphics en stijl van spelen, maar faalt in tijdsduur en herspeelbaarheid. Een gemiste kans en ik hoop echt dat Ready at Dawn en SCE Santa Monica Studio's deze kritiek positief gaan gebruiken in deel twee, en niet met een DLC van 15 euro komen om het verhaal af te maken.

• Grafisch geweldig
  • Sfeer en muziek
  • Guns, Guns & Guns