Blu-ray: Game of Thrones (Seizoen 4)

Er is na vier succesvolle seizoenen eigenlijk geen ontkomen meer aan: de hype rond Game of Thrones is inmiddels keiharde werkelijkheid geworden. Alles wat Game of Thrones is, verandert in goud en laat het hart van fans (waaronder ondergetekende) 3 slagen in de rondte maken. Elk seizoen weten showrunners DB Weiss en David Benioff weer te verrassen en te voldoen aan alle verwachtingen. Het vijfde seizoen staat bijna voor de deur en dat betekent traditiegetrouw de uitgave van het voorgaande seizoen met een reeks aan niet vertoonde beelden en nog veel meer extra's.

Al eerder verscheen op FOK! de recensie voor de eerste drie seizoenen gecombineerd; nu is hier het vierde seizoen. In het vierde seizoen gaat de strijd om de IJzeren Troon bikkelhard door, en opnieuw komt dit enkele hoofdkarakters duur te staan. Dany weet zichzelf heerser van een aantal grote steden te maken, Joffrey vindt eindelijk een vrouw en Jon Snow weet het ver te schoppen in de Night's Watch. Maar eigenlijk zijn dit maar fracties van wat er allemaal gebeurt in een aflevering van Game of Thrones. De serie weet moeiteloos overzicht te houden tussen de verschillende verhaallijnen die elk seizoen weer opnieuw bezocht worden en die ook geen seizoen stil staan. Overigens zal dat wel in seizoen 5 gebeuren; op de verhaallijn van Bran Stark zal voorlopig niet dieper worden ingegaan. Het vijfde seizoen gaat van start op 12 april.

Wat ook altijd een zekerheid is geweest, is het aantal extra's dat op de blu-ray-uitgaves staat van Game of Thrones. Ook dit keer stelt de lijst niet teleur. De extra's zijn verdeeld over disc 1 en disc 4.

Extra's:

- (00:25:02) Politics of Power: A Look Back at Season 3: zoals de titel al zegt, bevat deze featurette een terugblik op het derde seizoen. Per karakter wordt er teruggekeken naar de gebeurtenissen uit dit seizoen. Het is vooral handig om nog eens even goed te kunnen begrijpen wat er ook alweer is gebeurd in het vorige seizoen, zonder helemaal terug te hoeven kijken.

- (00:07:16) Bastards of Westeros: G.R.R. Martin en showrunners David Benioff en DB Weiss behandelen het onderwerp bastaarden en geven uitleg over wat er met de verschillende bastaarden van Westeros gebeurt.

- (00:07:39) New Characters & Locations: qua locaties hebben de makers zich dit seizoen weer weten te overtreffen. Ook de CGI is zeer krachtig en dit komt naar voren in locaties als Meereen, waarin een echt gefilmde stad met computereffecten omgetoverd wordt tot de magische vesting dat het is in Game of Thrones.

- (00:37:11) Behind the Battle for the Wall: alhoewel the Battle for Blackwater Bay al een grote sequence was, is het gevecht voor the Wall nog vele malen groter. Erg leuk kijkje achter de schermen, om te zien hoe een sequence als deze door de verschillende stadia van productie gaat. Van storyboard tot CGI: alles wordt behandeld in deze making-off.

- (00:29:37) The Fallen: A Round Table: de acteurs van de gevallen karakters uit dit seizoen vertellen over hun ervaringen, wat Game of Thrones hen gebracht heeft en hoe zij terugkijken op de tijd die zij hebben mogen meedraaien.

- Histories & Law: een 16-tal filmpjes, die bij elkaar meer dan een uur duren, waarin de acteurs achter de karakters vertellen over de mythologische en historische achtergrond van de huizen en de families van dat specifieke karakter.

- (00:03:05) Deleted Scenes: twee verwijderde scènes, één tussen Bronn en Shae en één tussen Missandei en Dany.

- (00:02:02) Bloopers of Season 4: wat er allemaal misging dit seizoen.

Met bijna drie uur aan extra materiaal is deze blu-raybox zeker een must-have voor elke fan van de serie. Het is ook nog eens bijzonder mooi verpakt, op de manier van ''slipcase in slipcase''. Dit betekent vooral dat de discs zich bevinden in een slipcase, die dan weer beschermd wordt door een insteekhoes. De extra's voegen wat toe aan een opnieuw bijzonder seizoen, waarin we afscheid hebben moeten nemen van een aantal grote karakters. Seizoen 5 zit eraan te komen en daarom is deze box nog een mooie manier om op het gemak het voorgaande seizoen nog eens uitgebreid te herhalen. En zo blijft de angstaanjagend goede achtbaan die Game of Thrones heet maar doorgaan. Valar Morghulis, All Men Must Die.