CD: Jib Kidder - Teaspoon To The Ocean

Toen ik een tijdje geleden het album Teaspoon To The Ocean van Jib Kidder in mijn brievenbus aantrof had ik eerlijk gezegd nog nooit van de beste man gehoord. De uit New York afkomstige Jib Kidder, oftewel de multi-instrumentalist Sean Schuster-Craig, is toch al een jaar of tien actief in de muziekwereld en maakte in de psychedelische underground al behoorlijk naam met een indrukwekkende hoeveelheid muziek op zijn Bandcamp-pagina. Ook bracht Jib Kidder sinds 2007 al een vijftal fraaie albums uit. Teaspoon To The Ocean is het eerste album van de artiest dat op Weird World Records is verschenen, een label dat we wel kennen van de releases van eigenzinnige artiesten zoals Washed Out, Hookworms en Peaking Lights.

Jib Kidder - Teaspoon To The Ocean

Samen met pianist Zach Phillips (Heat Wilson) en zangeres Julia Holter dook de muzikale duizendpoot Sean Schuster-Craig de studio in om aldaar een elftal uiterst dromerige liedjes op te nemen. Het resulteerde in het neo-psychedelische album Teaspoon To The Ocean, dat ook regelmatig doet terugdenken aan de klanken uit de jaren van de flower power. De stem van Schuster-Craig doet wel wat denken aan die van Gary Numan en mede door de voorgeprogrammeerde drums doet het album dan ook wel wat aan de muziek van bands zoals Tubeway Army en The Flaming Lips denken.

Teaspoon To The Ocean is een album dat zich laat beluisteren als een collage van dromen die door de muzikant zijn vertaald naar experimentele maar eveneens frisse popliedjes met een zeer eigenzinnig karakter. Of je nou luistert naar het acid-country duet 'Appetites', het jazzy 'The Waves' of het Velvet Underground-achtige 'In Between', de gelaagdheid van Teaspoon To The Ocean blijft je als luisteraar verrassen en geeft bij elke luisterbeurt ook meer geheimen prijs. Ben je dus niet vies van een experimenteel en eigenzinnig trippy popalbum, dan kan ik je aanraden om zeker eens wat van het werk van deze muzikant te gaan beluisteren op zijn Bandcamp-pagina.