CD: Napalm Death - Apex Predator - Easy Meat

Zo'n 28 jaar na hun eerste album Scum ligt sinds deze week Apex Predator - Easy Meat, het vijftiende studioalbum van de legendarische grindcoreband Napalm Death, bij de betere platenboeren in de schappen. Nu heeft deze band al heel wat personeelswisselingen meegemaakt en bij elke aflossing veranderde ook het geluid van de groep. Op het nieuwe album keert de groep echter duidelijk terug naar haar muzikale verleden.

Napalm Death - Apex Predator – Easy Meat

Uit de roemruchte beginjaren is alleen bassist Shane Embury (Brujera, Meathook Seed, Unseen Terror) nog overgebleven, die al vanaf het epische tweede album From Enslavement To Obliteration op elke plaat van Napalm Death te horen is. Samen met drummer Mitch Harris (Defecation, Meathook Seed, Righteous Pigs), die sinds 1989 in de band speelt, leverde hij een veertiental explosieve brokken ouderwetse grindcore af. Apex Predator - Easy Meat werd grotendeels opgenomen in de Parlour Studios in het plaatsje Kettering vlak buiten Northhampton, waar ook de vorige drie album van Napalm Death op de gevoelige band werden vastgelegd, met hun vaste producer sinds 1999 Russ Russell achter de welbekende knoppen en schuiven.

Op Apex Predator - Easy Meat lijkt de groep grotendeels afscheid te hebben genomen van hun death metal verleden. Het album opent met het vervreemdende titelnummer, maar gaat daarna meteen ouderwets goed van start met een stevige bak grindcore getiteld 'Smash A Single Digit', gevolgd door het minstens even explosieve 'Metaphorically Screw You'. Ook bij tracks als 'Stunt Your Growth' en 'One-eyed' wordt het gaspedaal stevig ingetrapt. Wat Apex Predator - Easy Meat ook een uitzonderlijk fijn album maakt is de aanwezigheid van de wat minder snelle nummers. Zanger Barney Greenway, die al bijna een kwart eeuw in de band zit, beschikt nog steeds over een strot die door merg en been weet te gaan.

Napalm Death
Napalm Death

Diehard Napalm Death-fans kunnen we trouwens aanraden om voor de Limited Mailorder Boxset te gaan. De set, die wereldwijd is uitgebracht in een beperkte oplage van slechts 1000 exemplaren bestaat uit het mediabook album met een drietal bonustracks, een boekwerk van 40 pagina's, een sticker, een transparant rode audio cassette met het volledige album en nog een bonustrack, een exclusieve Napalm Death muts, een dubbelzijdige A3 poster en een zakje met een drietal buttons van de band. Vooral de mensen die alles tot en met het album Harmony Corruption konden waarderen mogen dit pareltje van Napalm Death niet in hun verzameling laten ontbreken.