CD: Dissidents - Sleight Of Hand

Zo nu en dan heb je van die bands die opeens opduiken vanuit het niets met een verpletterende eerste plaat. Een goed voorbeeld daarvan is de progressieve metalband Dissidents. Eind vorig jaar verscheen het indrukwekkende debuutalbum Sleight Of Hand van het Nijmeegse vijftal waarop we een elftal uiterst melodieuze progressieve hardcore metaltracks voorbij horen komen.

Dissidents - Sleight Of Hand

Dissidents is een band die in 2012 werd opgericht en die sinds die tijd vooral in de omgeving van hun thuisstad Nijmegen al behoorlijk naam heeft weten te maken. De groep, bestaande uit zanger Joris Bod, de gitaristen Raymon van Vught en Joep Joosten, bassist Willem Elbers en drummer Matthieu Boer, noemt bands als Protest The Hero en Between the Buried and Me als haar inspiratiebronnen en vooral de invloed van de eerstgenoemde band is erg goed terug te horen op dit zeer imponerende debuutalbum van de heren.

'Asylum'

Met Erwin Hermsen achter de schuiven, die we ook kennen als de gitarist van bands zoals Mangled en Disgorge, werden in zijn Toneshed Recording Studio in Horst elf bruut beukende progressieve metaltracks op de gevoelige band vastgelegd. Daarna werden de opnames ook nog eens gemastered door niemand minder dan TesseracT's gitarist Alec "Acle" Kahney, die daarmee ook duidelijk zijn stempel op het werk heeft gezet. Muzikaal gezien is Dissidents als een melomane tornado, waarin we op onnavolgbare wijze de meest uiteenlopende muziekgenres voorbij kunnen horen komen. Zo horen we naast de dominerende progressieve (nu-)metal ook duidelijk elementen uit onder meer de melodieuze skatepunk, ouderwetse death metal en zelfs een snufje jazz.

Dissidents
Dissidents

Sleight Of Hand is een album geworden dat een redelijk breed publiek aan zou kunnen spreken. Of je nou een liefhebber bent van progressieve metal zoals Dream Theater, Bigelf, Voïvod en Rush of graag luistert naar progressieve melodieuze hardcore punkbands zoals het Japanse Fact of de Canadese grootmeesters Protest The Hero, dan kunnen we je zeker aanraden om het album Sleight Of Hand van Dissidents eens te gaan beluisteren op hun Soundcloud-pagina.