Boek: Isa Maron - De Noordzeemoorden 2 '' IJskoud''

Hij was hier net nog. Ze pakte even haar telefoon - die navelstreng naar de rest van de wereld - en stond te appen met een vriendin, keek op, en hij was weg. Gewoon weg.

Sophie zocht koortsachtig de gehele kinderboerderij af en nadat ze alarm had geslagen, zocht iedereen in de buurt actief mee. Sophie belde meteen haar vriendin Kyra Slagter. Dagen lang zochten de meiden naar het 7-jarige jongetje, van wie geen enkel spoor meer te bekennen was. Hoe was dit mogelijk, de kinderboerderij in Amsterdam-Noord was de kleinste kinderboerderij in Nederland, misschien wel op de hele aard! Bovendien was de boerderij volledig omheind, en Jesse te klein om er overheen te klimmen… zou hij meegenomen zijn?

ijskoud
Isa Maron - De Noordzeemoorden 2 ''IJskoud''

Maud Mertens en haar collega Niels Bingsten worden op de zaak gezet. Met hun team zoeken ze actief naar Jesse. Nog geen uur na zijn verdwijning verdwijnt er nog een jongetje, Tommy van 11 jaar oud.  Overal wordt gezocht naar de jongens, hele terreinen worden uitgekamd en speurhonden, duikers en een helikopter worden ingezet; iedereen doet zijn uiterste best. De grote vraag is nog steeds; zijn de kinderen weggelopen of meegenomen? Kyra is inmiddels begonnen met de opleiding forensische recherche. Onlangs hebben ze kaarten van haar vier jaar geleden verdwenen zus Sarina bezorgd gekregen en begint Kyra een onderzoek. Terwijl ze daar mee bezig is, betrapt ze haar moeder met een dagboek van Sarina. Waarom heeft ze deze al die jaren verborgen gehouden, zou er bruikbare informatie instaan? Ondertussen komt er nog een melding binnen van een verdwenen jongetje, namelijk Edo Schilder van 11 jaar. Na Edo verdwijnen er steeds meer kinderen, het hele land leeft in angst en paniek. Maud worstelt met oude demonen. Een aantal jaar geleden maakte ze een inschattingsfout, waardoor een jong kind overleed. Zou ze deze zaak wel aankunnen? Ze stort zich met haar hele ziel op de zaak en moet van zichzelf de kinderen vinden. Wanneer het lichaam van één van de ontvoerde kinderen gevonden wordt, blijkt dat de ontvoerders nergens voor terugdeinzen. Hierna stopt het roven ook even plotseling als dat het begon.

Isa Maron bracht afgelopen zomer het eerste deel uit van haar 4-delige serie "De Noordzeemoorden". 'Galgenveld', het eerste deel, vond ik een stukje gruwelijker dan 'IJskoud', ook al is kinderroof op zichzelf natuurlijk al gruwelijk genoeg. Maron behandelt in haar boek nog diverse andere thema’s zoals kindermishandeling, geweld, eetstoornissen, psychische aandoeningen en stille tochten. De demonen waar Maud in het boek mee worstelt komen uit een oude zaak. Toen ik hierover las, dacht ik meteen aan een moordzaak van 14 jaar geleden. Rowena Rikkers, het kindje waarvan haar rompje aanspoelde op strand Nulde. Later bleek dat Maron hier ook echt haar verhaal op had gebaseerd.
'IJskoud' is een vloeiend vervolg op het eerste deel van de serie, de verhaallijnen lopen wederom parallel. Sommige hoofdstukken zijn cursief geschreven. Deze hoofdstukken gaan over een meisje dat in 'Galgenveld' gevonden is. Haar verhaal speelt zich af in Londen. Maron wil niet meteen laten weten om welk meisje het gaat, langzaam geeft ze meer en meer informatie over haar identiteit.

De spanning in deze thriller wordt prima opgebouwd. De schrijfstijl is ook erg prettig, de hoofdstukken zijn kort en lezen gemakkelijk weg. Ook worden de personages wat meer uitgediept dan in het eerste deel; ik kreeg het gevoel dat je ze steeds beter leerde kennen. Kyra is een groeiend personage, ze is beduidend volwassener geworden. Wat ik wel jammer vind, is dat Sophie uit het boek lijkt te verdwijnen, terwijl ze aan het begin nog zo op de voorgrond stond.

Wat mij betreft is Isa Maron een auteur die ik in de gaten wil blijven houden. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de volgende twee delen van "De Noordzeemoorden".