Multiplayerbèta Halo 5

Hoewel 343 Industries zich nog steeds excuseert voor het uitbrengen van Halo: The Master Chief Collection, brengt dezelfde studio ondertussen een multiplayerbèta uit van Halo 5. En dan rijst de vraag: hoe kan spel dat pas over een jaar pas uitkomt nu al in zo’n vergevorderd stadium zijn dat je het al aan de wereld wil laten zien? Nou, lieve FOK!ers, dat doet 343 Industries, behalve om data te verzamelen, om te laten zien dat ze het volste vertrouwen in hun product hebben.

Vorig weekend mocht de pers en een paar lucky bastards die in de Preview Program zitten al een paar potjes Halo 5 multiplayer spelen. Iedereen die Halo: MCC heeft gekocht, mag aan de slag vanaf de 29ste tot 18 januari. En dat is voor een bèta een behoorlijke lange tijd. Maar wat krijg je dan? In eerste instantie lijkt het niet veel. De enige modus die beschikbaar is, is Slayer en er zijn maar twee maps speelbaar. Misschien gaan ze ons nog verrassen, maar ik denk dat het daarvoor net iets te vroeg is. 

In deze bèta is het niet mogelijk om zelf loadouts te kiezen. Je krijgt een Magnum en een standaard machinegeweer mee en dat is het. Geen gezeur meer zoals je had in Halo 4, gewoon gaan en knallen. Geen voordeel meer omdat je een zwaardere Armor hebt, iedereen is gelijk en je komt eindelijk verder met skills dan met geluk. Overal in de map liggen zogenaamde power weapons, zoals sniper rifles, die je kan oppakken. Deze spawen niet de hele tijd zoals ze bijvoorbeeld in Quake doen, maar op een vast tijdstip. Dan kun je er als een dolle stier naartoe rennen, maar dat doet iedereen. Een beetje tactiek kan in dit geval dus geen kwaad. 

Elke map draait om een superwapen. Zo heeft de map in de ruimte natuurlijk een energy sword precies in het midden liggen en de industriële map op aarde een sniper. Her en der liggen nog wel SMG’S, DMR’s en battle rifles verstopt. Ik moest moeite doen om ze te kunnen vinden in de map. De wapens oppakken was nog lastiger aangezien dit een precisiewerkje is. Ik hoop wel dat, zodra Halo 5 uit is, je zelf kan bepalen hoeveel en welke power weapons er in een map liggen. Uiteraard mogen de granaten niet ontbreken en deze lijken een groter bereik te hebben dan voorheen en ook zijn ze visueel veel indrukwekkender. 

Titanfall en Call of Duty: Advanced Warfare hebben jetpacks, dus Halo 5 ook. Je kan nu verder springen, van links naar rechts dashen en een zogenaamde ‘jet bash’ doen, wat er ongeveer op neerkomt dat je iemands hoofd inslaat. Een verdere toevoeging is dat je eindelijk randen kan vastpakken en jezelf eraan omhoog kan trekken. Maar het meest interessante is dat je shield zich niet meer zomaar vanzelf aanvult wanneer hij volledig op is. Deze vult zich pas weer aan zodra je rustig loopt of stilstaat. Dit zorgt ervoor dat je niet zomaar tijdens een gevecht kan wegrennen als je merkt dat je aan de verliezende hand bent. 

Halo 5

Vernieuwing genoeg dus. Of deze vernieuwingen genoeg zijn om de grote shooters van hun troon af te stoten, dat gaat blijken uit de statistieken van de bèta. Persoonlijk vind ik de nieuwe weg die de multiplayer van Halo 5 inslaat een stuk beter te pruimen dan de multiplayer van Halo: Reach. We wachten de uitkomst van de bèta af!