Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX

Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX is een collectie annex remaster van drie (eigenlijk twee) games uit de populaire Kingdom Hearts-serie. Het gaat om de volgende opgepoetste versies: Kingdom Hearts II Final MixKingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix en Kingdom Hearts Re:coded. De vraag voor liefhebbers is vooral of het de moeite waard is om de game(s) nog een keer aan te schaffen.

De eerste Kingdom Hearts-titel kwam twaalf jaar geleden uit voor PlayStation 2. Het combineren van klassieke personages van Disney met die van Final Fantasy bleek een succesformule; het eerste deel staat momenteel op positie tien van best verkochte PlayStation 2-titels aller tijden. Er volgden nog tien delen waarvan 2.5 ReMIX het laatste deel is.

Audiovisueel zijn de rehashes er flink op vooruit gegaan. De graphics van de van origine PlayStation 2- en PlayStation Vita-games zijn zodanig opgepoetst dat ze er als geloofwaardige PlayStation 3-titels uitzien. Althans, qua resolutie. Wanneer je bijvoorbeeld met Roxas rondwaggelt door Twilight Town in Kingdom Hearts II Final Mix kun je duidelijk zien aan de saaie, fletse textures dat het een PS2-titel betreft. Logisch? Ja. Mooi? Nee. Bovendien vind ik de eerste paar uur van het tweede deel erg saai. Ik kan de party van Roxas en zijn achterlijke vriendjes niet echt waarderen. Gelukkig kun je na even doorzetten al gauw weer losgaan met Sora en toffe Disneyfiguren als Mulan en Beast.

Ongeveer 80% van alle muziek is ge-remixed volgens co-director Tai Yasue. Dit brengt me meteen naar het sterkste punt van de hele game; de Japanse componist Yoko Shimomura is net als in vorige Kingdom Hearts-delen weer verantwoordelijk voor de muziek. De muziek in Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX sluit ontzettend goed aan bij de setting en de gebeurtenissen in de game, van de wat deprimerende deuntjes in Twilight Town tot de meeslepende, dreigende tonen tijdens bossfights of tijdens het neermeppen van legers Heartless. Het is niet vaak dat ik muziek als sterkste punt van een game benoem, maar hier kan ik er niet omheen.

Één van de belangrijkste argumenten om de game te willen kopen - naast verbeterde graphics en geluid - is de toevoeging van extra content. Die is er zeker. Kingdom Hearts II Final Mix en Birth By Sleep Final Mix brengen de content die voorheen alleen in Japan uitkwam nu ook naar het Westen. Talloze nieuwe items, nieuwe bosses, nieuwe Gummi Ship-missies, lore, nieuwe moves, nieuwe challenges en powerups; er is wat dat betreft genoeg gesleuteld. Toch blijven het in de kern vanzelfsprekend dezelfde games en voelen op hun manier ook vertrouwd aan.

Erg irritant zijn onskipbare tutorials, die in Kingdom Hearts II Final Mix de game nogal traag op gang doen komen. Vooral voor veteranen, wat toch een aanzienlijke doelgroep zal zijn voor de game, zal dit behoorlijk frustrerend zijn. Persoonlijk kan ik ook niet alle cutscenes evengoed waarderen, vooral degenen waar geen stemmen worden gebruikt, maar die zijn tenminste te skippen.

In Birth by Sleep, die origineel afkomstig is van de PSP, zijn af en toe framerateproblemen te vinden. Dit gebeurt voornamelijk tijdens cutscenes, en laat dat nou net een veelvoorkomend fenomeen zijn in Kingdom Hearts. Los daarvan is ook deze herziene versie erg knap gedaan, een PSP-titel op een dergelijke manier met HD-graphics aankleden is een wereld van verschil. Echter geldt hier ook weer dat, logischerwijs, de textures van dingen als de lucht/grond/muren/gebouwen er oubollig uitzien. Toch is dit deel denk ik voor velen de voornaamste reden om de game te kopen, omdat dit ten tijde van de originele release een PSP-exclusive was.

Birth by Sleep heeft in de ReMIX-versie trouwens geen multiplayer meer zoals die in de PSP-versie aanwezig was. Wel zijn de puzzels en arena's weer terug en deze spelen heerlijk weg met een DualShock 3. De game is verder qua gameplay nagenoeg gelijk aan Kingdom Hearts II. De overvloed aan cutscenes trekt mij persoonlijk iets minder en de camerapositie was in BbS bij vlagen erg onbehulpzaam, maar dit zijn relatief kleine details op een anderszins geslaagde remaster.

Kingdom Hearts Re:coded is een collectie van HD cinematics. De verzameling van cutscenes is vergelijkbaar met de 385/2 Days-versie die voorkwam op de eerste HD 1.5 RemixRe:coded bestaat uit in totaal drie uur cutscenes waarin Mickey Mouse een digitale versie van Sora aanstuurt om binnen een corrupt geraakt computersysteem de 'computerbugs' te bevechten. In tegenstelling tot de originele Nintendo DS-versie, is hier dus geen sprake van gameplay, maar wel veel achtergrondverhaal en hints. Het is leuk om te zien hoe alles met elkaar in verband staat en hoe Square Enix alle eindjes steeds heel netjes aan elkaar weet te knopen.

Nu is het wachten op deel drie, die momenteel nog in ontwikkeling is. Kingdom Hearts III is de eerste game uit de serie die ook op een Microsoft console komt; de game zal worden uitgegeven op zowel PlayStation 4 als Xbox One. Deel drie zal wederom Sora als sterspeler hebben en qua verhaallijn oppakken waar Dream Drop Distance ophield. In de afgelopen maanden zijn er nog enkele aankondigingen gedaan door game director Tetsuya Nomura. Zo wordt er inmiddels gebruik gemaakt van UnrealEngine 4 en is het de bedoeling dat er een grote variatie aan oude en nieuwe Disney-werelden te verkennen zullen zijn, waaronder enkele uit het Marvel Comics- en Star Wars-universum.

De collectie van Kingdom Hearts HD 2.5 ReMIX biedt kortom twee opgepoetste klassiekers die een combinatie van verbeteringen op audiovisueel vlak en de toevoeging van extra content brengen. De derde 'game', Re:Coded, is een verzameling van cutscenes en mag mijns inziens niet als volwaardige gametitel worden genoemd. Op wat kleine minpuntjes na, zoals enkele framedrops en het onbreken van multiplayer in Birth by Sleep, of de matige verbetering van enkele werelden/omgevingen in II Final Mix, is de HD 2.5 ReMIX een musthave voor liefhebbers. Je zal jezelf af moeten vragen of je 'fan genoeg' bent om opnieuw €40,- neer te leggen voor een rehashed versie van games die je waarschijnlijk al grijs gespeeld hebt.

• Muziek
  • Oude games voelen oprecht modern aan
  • Veel extra content