Kundo: Age of the Rampant

Kundo: Age of the Rampant is een film die zich afspeelt in het Korea van 1859. Terwijl de bevolking crepeert vanwege de heersende hongersnood vreten hebzuchtige politici zich steeds voller. Een groep vechters die de Kundo worden genoemd, zijn het daar niet mee eens en komen in opstand tegen de wrede heersers. Een bende die steelt van de rijken om de opbrengst daarna te verdelen onder de armzalige bevolking. Ook de arme slager Dolmuchi (Jung-woo Ha) heeft de grootste moeite om zijn gezin van voedsel te voorzien en sluit uit pure noodzaak een deal met de wrede overheerser Yo-Joon (Dong-won Kang).

Kundo: Age of the Rampant 1

Dolmuchi krijgt de opdracht om een jonge vrouw te vermoorden maar ziet daar op het laatste moment van af. Als straf voor deze ongehoorzaamheid wordt het hele gezin van de slager door de manschappen van Yo-Joon afgeslacht. Getergd door schuldgevoelens sluit Dolmuchi zich aan bij de Kundo en krijgt na enige tijd de nieuwe identiteit Dolchi. De voormalige slager krijgt vanaf dat moment de kans om samen met de Kundo de bevolking te beschermen tegen de wrede manschappen van Yo-Joon, terwijl hij zich ook rustig kan voorbereiden op het moment dat hij zoete wraak kan nemen op zijn aartsvijand.

Kundo: Age of the Rampant 2

Kundo: Age of the Rampant is een Zuid-Koreaanse knokfilm die ontzettend doet denken aan een Robin Hood-film in combinatie met een ouderwetse spaghettiwestern. In deze rolprent draait het namelijk ook om de nimmer eindigende strijd tussen goed en kwaad, een thema dat zelfs in 2014 nog steeds geen slijtagesporen vertoont. Toen Kundo: Min-Ran-Eui Si-Dae oftewel Kundo: Age of the Rampant in de Zuid-Koreaanse bioscopen verscheen, werd de film op de eerste dag al door meer dan 550.000 mensen bezocht. Hiermee versloeg de film de recordopbrengsten van de films Transformers: Dark of the Moon (2011) en Secretly, Greatly (2013) in Zuid-Korea. Kundo: Age of the Rampant kon echter niet lang van het record genieten. Acht dagen nadat de film was verschenen werd het record overgenomen door de oorlogsfilm The Admiral: Roaring Currents.

Kundo: Age of the Rampant 3

Met Kundo: Age of the Rampant heeft regisseur Jong-bin Yun een prachtige film afgeleverd die alles in huis heeft wat een liefhebber van een grootse martial artsfilm kan verwachten. Zo zien we brute veldslagen waarbij het er behoorlijk bloederig aan toe gaat en vliegen de hoofden en ledematen met enige regelmaat door het scherm. Regisseur Yun is duidelijk opgegroeid met de films van Kurosawa en heeft zelf ook veel oog voor detail. Zo zien de sets er adembenemend mooi uit. Wat deze film ook erg bijzonder maakt is het feit dat er ontzettend weinig CGI in zit. Door veelvuldig gebruik te maken van stuntmannen en -vrouwen krijgt de rolprent dan ook een zeer authentieke uitstraling. Zwaar verplichte kost voor eenieder die graag een bombastische Aziatische knokfilm mag zien.

Extra's:
Make-up featurette
B-Roll