Arcana Heart 3: LOVEMAX!!!!!

Japanse grietjes met te grote ogen, rare kapsels en korte rokjes? Check! Titel met uitroeptekens? Check! Gegarandeerd een epileptische aanval door al de drukte op het scherm? Check!

Als je de titel zo leest, ben ik bezig geweest met een Japanse datingsim. Toch is Arcana Heart 3: LOVEMAX!!!!! een fighter. De franchise is in Europa niet heel bekend, omdat alleen het laatste deel ooit is uitgekomen op PlayStation 3. In een notendop: de vechtersbazen in dit spel zijn allemaal vrouwen. Als je jouw personage hebt gekozen, kies je nog een arcana, een wezen dat jouw speciale bewegingen en combo’s aanpast. De ene arcana is beter in verdedigend opzicht, de ander aanvallend.

Arcana heart 3: LOVEMAX!!!!!

Er zijn in Arcana Heart 3: LOVEMAX!!!!! 23 meiden te selecteren, en nog eens 19 arcana’s om aardig wat combinaties te maken. Het is dan ook lastig uit te zoeken welke combinatie voor jou het best werkt. Gelukkig is er ‘simple mode’, waarin de officiële arcana bij jouw personage wordt geplaatst. Dan heb je in ieder geval een basis om de leercurve te starten. Het vechten zelf is vrij eenvoudig te begrijpen: je hebt standaardaanvallen, speciale aanvallen en superaanvallen. Die laatste soort kun je pas gebruiken als jouw supermeter, in deze game arcana-meter genoemd, genoeg gevuld is. Combo’s kunnen bizar lang worden, maar als je aan de ontvangende kant zit is een counter mogelijk, zodat jouw personage niet na tig explosies en vele oehs, auws en ahs op de grond ligt te creperen.

Arcana Heart 3: LOVEMAX!!!!!

Niets nieuws onder de zon, maar in het geval van een fighter verwacht je dat ook niet snel. Het is juist een verademing dat er weer eens een oude vertrouwde fighter in 2D met snelle gameplay uitkomt. De graphics van Arcana Heart 3: LOVEMAX!!!!! zijn erg strak en de besturing zelf is erg betrouwbaar. Het enige minpunt zijn de geanimeerde randen aan het scherm. Je hebt op een PlayStation Vita al minder zicht op de arena. Daarbij komt dat sommige personages best groot zijn, zoals Eko. Zij is een kleuter die haar tekening tot leven heeft gebracht. En vooral die tekening kan erg groot worden, want er zijn speciale aanvallen waarin de tekening verandert in iets anders. Dan zijn de randen die het speelbare veld verkleinen storend te noemen.

Arcana Heart 3: LOVEMAX!!!!!

De verhaal- en epiloogmodus van elk personage zijn niet zo heel boeiend. Je moet een aanval op Japan verijdelen en met allerlei vage verhaallijnen word je van gevecht naar gevecht gestuurd. In de epiloog leer je wat jouw gekozen personage uitvreet na het verhaal. Mja, fighters en een verhaal ... Het lijkt niet samen te kunnen gaan. Niet verschrikkelijk erg, maar zoals Mortal Kombat 9 werd gebracht laat zien dat het ook anders kan. Gelukkig zijn er tig andere modi om te spelen, zoals training, offline versus, trial, time attack, survival, en natuurlijk online vechten via PSN. De vraag is hoe populair dat is, want in de tijd dat ik geprobeerd heb iemand te vinden moest ik soms toch aardig lang wachten. Online zal niet heel lang bestaansrecht hebben, gok ik zo. Een nadeel van een niche.

Arcana Heart 3: LOVEMAX!!!!! is een hardcore fighter. Alleen door de naamsbekendheid, het gebrek eraan welteverstaan, gaat het geen heel lang leven hebben. Online is nu al redelijk dood te noemen. Jammer, want de game verdient zeker beter. Gelukkig zijn er genoeg andere dingen om je mee te vermaken. Er zijn veel personages met veel combinatiemogelijkheden en veel andere offline modi. Een degelijke fighter met oldschool graphics, alleen een wel heel kleine userbase in Europa. Omdat de game al te lang geleden is uitgebracht in Japan en Amerika, heeft het omschakelen van PSN-account naar die regio’s ook weinig zin.

• Veel personages en combinaties
  • Lekker oldschool fighting met veel modi
  • Verhaal is echt flinterdun