Blu-ray: Transformers: Age of Extinction

Een nieuwe cast en dus een nieuwe verhaallijn, waarin Optimus Prime een lang vergeten herinnering is en de voorgaande films een lang verjaard verhaal zijn. Onder leiding van Mark Wahlberg, die de knullige uitvinder Cade Yeager speelt, wordt er weer flink op los geknald wanneer hij Optimus Prime opnieuw ontdekt. Prime heeft namelijk nog een appeltje te schillen met wat Decepticons.

Wat volgt is een echte blockbusterfilm: veel geweld, veel explosies (Michael Bay-isms) en veel, heel veel clichés. De Transformers-films stonden al garant voor deze dingen, maar met Age of Extinction doet regisseur Michael Bay het nog eens lichtjes over. En hoeveel kritiek er ook op de films blijft ontstaan, er zullen altijd mensen naar zijn films blijven gaan. En dit keer gebeurde dat ook weer in grote getalen: meer dan 1 miljard dollar bracht het explosieorgasme in het laatje. De bioscoopreview valt overigens hier te lezen.

De blu-ray werd pas uitgegeven, maar dit keer werd niet alleen de film op het schijfje gezet. Bij dit schijfje wordt nog een schijfje geleverd met een enorme vracht aan extra's. En extra's zijn altijd de dingen die nou net een kijker kunnen overhalen om de blu-ray te kopen. Heeft Universal dit nou eindelijk eens goed begrepen? FOK!film nam een kijkje:

Extra's:

- (00:10:45) Bay On Action: Michael Bay vertelt op zijn eigen arrogante wijze over hoe hij de actie in zijn films in beeld brengt.

- (02:02:50) Evolution Within Extinction: een 2 uur (!) durende minifilm waarin de kijker meegenomen wordt achter de schermen. Alles wordt in hoofdstukjes behandeld: van de auto's tot de acteurs, van de visuele effecten tot de overige crewmembers. Deze minifilm voegt echt wat toe aan de film en beantwoordt belangrijke vragen over wat er nou allemaal komt kijken bij het maken van een grote film als Transformers: Age of Extinction.

- (00:10:03) Another Big Effin' Movie: leuke featurette waarin de cast en crew zich van hun minder serieuze kant laten zien; een luchtig filmpje dat erg goed werkt na de lange minifilm.

- (00:15:24) A Spark of Production: Hasbro blijkt erg betrokken zijn bij de Transformers-film. Maar voor dit bedrijf gaat het natuurlijk meer om de speelgoedmerchandise. De kijker krijgt een rondleiding bij Hasbro headquarters, waar uitgelegd wordt hoe een stuk speelgoed van ontwerp naar een product dat in een speelgoedwinkel te koop is gaat.

- (00:19:43) TJ Miller, Farm Hippie: comedian TJ Miller maakt ook deel uit van de cast. Hij neemt de kijker mee op stap en gaat op een tocht om iedereen te bedanken voor het eindproduct en dat hij daar deel van uit heeft mogen maken.

Bijna drie uur aan extra's. De eerder gestelde vraag is dus simpelweg te beantwoorden met een volmondig ja! Universal heeft begrepen dat het de extra's zijn waar een kijker vaak voor koopt. Met de twee uur durende minifilm en een aantal featurettes zijn de extra's een toevoeging op de film. Of je als kijker nou genoten hebt van de film of niet, de extra's zijn zelfs voor autoliefhebbers, special effectsliefhebbers of reisfanaten een leuke toevoeging. Dat er nog een film aan zit te komen was al bekendgemaakt, en als deze lading aan extra's nou een voorbeeld zijn voor verdere uitgaves, dan zou dat heel erg fijn zijn.