LittleBigPlanet 3

Creativiteit en delen, daar gaat het altijd om in LittleBigPlanet. In dit derde deel zien we wat een nieuwe ontwikkelaar met de franchise van Media Molecule heeft gedaan. Nieuwe personages, mogelijkheden en natuurlijk, voor het eerst verkrijgbaar op PlayStation 4.

Sumo Digital neemt het stokje over van de oorspronkelijke makers. Media Molecule heeft nog wel meegeholpen aan LittleBigPlanet 3, maar op de achtergrond. En dat is wel te merken. Allereerst is er de singleplayer. Deze heb je als je haast hebt in een paar uur uitgespeeld. Wil je alles vinden in een level dan duurt het logischerwijs wat langer, maar het is wel erg kort. Ten tweede worden de nieuwe personages, Swoop, Toggle en Odd-Sock, eigenlijk alleen voorgesteld en na een introductielevel met elk van hen en twee levels waarin je moet wisselen van personage zie je de credits al rollen. Hoe grappig en uniek ze ook zijn, je krijgt totaal geen band met ze door deze wel heel korte introductie. Er zijn nog wel bonusmissies te vinden in de verschillende hubs waar je ze nodig hebt, maar dat is enkel interessant voor mensen die alles willen doen en vinden. Ten derde voelen niet alle levels even creatief aan. Zo ben ik weg van een level met jaren zestig-muziek, die een enorme lekkere sfeer en creatieve platformpuzzels voorlegt, maar even later ben je weer simpel aan het racen om op de track race-onderdelen te vinden. Je gaat namelijk geheid de eerste paar pogingen verliezen, maar je moet dat ondergaan om uiteindelijk turbo's en snellere carrosserie te vinden zodat je uiteindelijk wel wint.

LittleBigPlanet 3

Creatieve bugs en glitches zijn in ieder geval wel makkelijk te vinden in LittleBigPlanet 3. Na de day-one patch zijn er nog verscheidene aanwezig. Springen langs een decorstuk wil nog wel eens zorgen dat je naar beneden valt en ergens onderaan een leegte staat. Terugspoelen of opnieuw starten is je enige redmiddel. Wil je een cutscene overslaan, dan hoor je op de achtergrond nog een tijd de geluiden alsof het toch doorspeelt. Een andere bug zorgt ervoor dat ik een bonusopdracht nooit ga spelen. In de hub zijn allerlei plekken waar je alleen als een van de nieuwe personages zou moeten kunnen komen. Een van de NPC’s staat ergens waar alleen Odd-Sock had moeten komen, maar met wat kunst en vliegwerk kwam ik er als Sackboy ook. Ik praat met de opdrachtgever, maar het deurtje naar de extra missie verschijnt niet. Na wat navraag en zoeken op internet blijkt dat ik echt alleen als Odd-Sock daar had moeten zijn. Omdat je niets kunt resetten zit er niets anders op dan mijn savegame weg te gooien als ik dat level per se wil spelen.

Wat betreft nieuwe gadgets ben ik ook niet geheel overtuigd van de creativiteit. De ‘Pumpinator’ is een blazer en zuiger in één. Hiermee laat je raderen draaien en blaas je lichte blokken weg. Eigenlijk een verplichte gadget om veel platformer-puzzels mee op te lossen. Het is er eentje die we al in zoveel games hebben gezien. Een wel leuke gadget is de Blink ball. Deze zorgt ervoor dat je vijanden kunt verslaan op afstand. Je schiet een bal af op de zwakke plek. Daarnaast kun je de bal richting een speciaal ‘raam’ schieten. Waar het raam geraakt wordt teleporteer je meteen naar toe. Dat levert creatieve oplossingen op in puzzels.

LittleBigPlanet 3

Daarnaast is er nog een saaie zaklamp om geheimen te belichten en zijn er de ’boost boots’ om hoger te springen. Niet echt wereldschokkend creatief. De laatste gadget in singleplayer is een helm met een ringetje erbovenop gemonteerd. Hiermee kun je jezelf aan kabels vastmaken om je over draad te laten reizen. Een beetje alsof je in een inversed achtbaan zit. Grappig, maar eigenlijk heb je deze niet heel vaak nodig. Pas ergens in het een-na-laatste level moet er creatief mee gedaan worden om verder te geraken. En zo voelt de singleplayer van LittleBigPlanet 3 dan in zijn geheel: iets wordt geïntroduceerd en dat was het dan.

Gelukkig kun je in de create-modus heel veel meer dingen doen. Er is een Power Up Creator, om zo je eigen creatieve gadgets te fabriceren. Om je eigen levels te maken krijg je ook meer vrijheid: dit keer kun je zestien lagen diep speelbare gebieden maken. Nog meer mogelijkheden worden er geboden door niet alleen platformer-levels te maken, maar ook een level met een isometrisch camerapunt, van schuin bovenaf, in elkaar te zetten. Zelf iets maken is sowieso vrij gemakkelijk. Met duidelijke tutorials op alle niveaus, dus van het maken van een eigen materialen, het plaatsen van objecten met speciale eigenschappen, het ‘programmeren’ van de AI van de wezens die je in een level wil plaatsen en zelfs cutscenes en alles wat er tussen zit kun je vinden in de game zelf.

LittleBigPlanet 3

Mocht je zelf niet zo heel creatief zijn: alle eerdere content uit de eerste twee delen die gemaakt is door andere gamers is beschikbaar in LittleBigPlanet 3. Dat betekent heel veel uren speelplezier, al wordt het met zo veel content wel lastig het kaf van het koren te scheiden. Ja, er is een top tien van de meest gespeelde levels, maar zelf zoeken naar dat ene pareltje is door het grote aanbod lastig. DLC is door de beschikbaarheid van alle content ook aanwezig. Mocht je voor je Sackboy bijvoorbeeld een Solid Snake-kostuum kopen krijg je meteen extra missies, maar als je ziet hoeveel soorten kostuums er zijn en wat ze kosten dan moet je de digitale portemonnee goed gevuld hebben voordat je begint met bladeren door de DLC in de PlayStation Store.

LittleBigPlanet 3 zou ik voor de singleplayer niet snel kopen. Het voelt afgeraffeld: het is te kort, er zijn te veel bugs en de nieuwe features passeren te snel de revu. De kracht van het spel zit ‘m in het maken en delen van content door de vrij actieve community. Er zit veel troep in al die aangeboden content, maar dat wordt vanzelf laag beoordeeld door de community. Er zijn ook erg veel creatieve avonturen, van fighters tot RPG’s. Mocht je een eerdere versie voor PlayStation 3 al hebben dan is LittleBigPlanet 3 misschien niet een spel dat je meteen moet kopen: de nieuwe create-mogelijkheden zijn erg tof, maar wil je eigenlijk alleen user-content spelen dan kun je nog een hele tijd vooruit met de content van de eerdere delen. Echt grote projecten in de create-mdous kosten nu eenmaal tijd. Ondertussen verschijnen er vast nog patches om de bugs glad te strijken. PlayStation 4-eigenaren hebben die luxe van oude delen uit de franchise niet, maar even wachten in deze drukke releasetijd van het jaar is geen straf. Of je moet wel erg graag aan de slag willen met het maken van eigen content. Dan is wachten zonde, want dan heb je niet zo heel veel last van bugs. Een groot pluspunt: er is co-op tot vier personen, zowel lokaal op de bank in de huiskamer als online.

Pluspunten
Minpunten
  • Veel user-content beschikbaar
  • Create-modus nog uitgebreider
  • Couch co-op
  • Bugs en glitches
  • Heel erg korte singleplayer
  • Creativiteit bij de ontwikkelaar niet altijd even hoog
Gespeeld op PlayStation 4, ook verkrijgbaar voor PlayStation 3.