Call of Duty: Advanced Warfare (multiplayer)

Vorige week publiceerden we de review van de singleplayer van Call of Duty: Advanced Warfare. Hoewel de campaign van de game zeker niet tegenviel, is het duidelijk dat het multiplayergedeelte door verreweg de meeste mensen belangrijker wordt gevonden. De multiplayer is natuurlijk ook een stuk uitgebreider. CoD-critici kunnen veel zeggen, maar dat Sledgehammer Games heeft weten te vernieuwen met Advanced Warfare staat buiten kijf.

Zoals we gewend zijn, is er qua multiplayercontent weer genoeg te doen. Er zijn in totaal dertien multiplayer maps waar je de verschillende gamemodi in kunt uitproberen. Naast de reguliere multiplayer biedt Advanced Warfare ook een zogenaamde co-opmodus genaamd Exo Survival. Dit is een op waves gebaseerde co-opmodus waarin je waves van vijanden moet verslaan met af en toe een objective tussendoor. Het leuke is dat je dit ook alleen kunt doen en zelfs in local co-op via split screen.

Create an operator
In Advanced Warfare kun je meteen vanaf het begin een nieuwe class aanmaken. Je kunt in eerste instantie via de optie 'Create an Operator' je personage aanpassen met legio keuzes in uiterlijk. Denk aan brillen, helms, handschoenen en verschillende Exoskeletons. Ook kun je hier je calling cards en emblems instellen. Dit zijn uiteraard allemaal puur cosmetische toevoegingen en ze hebben dan ook geen invloed op de gameplay. Wel kan het winnen van een bepaalde emblem of een specifieke hoeveelheid calling cards weer een challenge unlocken wat nieuwe uitrusting oplevert. Soms krijg je uitrusting toegekend die je al hebt, welke je dan kunt verpatsen voor XP. Zeer handig.

Extra uitrusting kun je in hoofdlijnen op twee manieren verkrijgen: via supply drops en door challenges te doorlopen. Ieder onderdeel van je uitrusting is, net zoals bij de wapens, gelabeld met een zeldzaamheid. Zo heb je de toegankelijke Enlisted gear, de wat minder voorkomende Professional gear en de zeer schaarse Elite gear. Vanzelfsprekend zal je dus niet vaak Elite gear oppikken. Dit maakt het looten op zich al een leuke bezigheid.

In het operator-deel kun je ook combat records bekijken. Dit geldt voor zowel je eigen combat records als die van anderen, zo kun je bijvoorbeeld je eigen record vergelijken met dat van vrienden. De records bestaan uit carrièrestatistieken, wapen- en matchtypestatistieken, killstreaks en contracts. De laatste laat zien hoeveel punten je hebt geïnvesteerd en gewonnen, en hoeveel XP je hebt opgedaan.

Create a class
Een class beschikt over dertien slots, het zogenaamde Pick 13-systeem. Deze slots kun je naar keuze invullen met punten/items in verschillende categorieën. Dit systeem kennen we van Black Ops 2, toen betrof het echter tien optionele items. Je kiest een primair en een secundair wapen met eventuele attachments, daarnaast zijn er de categorieën perks, exo abilities, exo launchers, scorestreaks en wildcards.

Je scorestreaks kun je nu zelf kiezen: je hebt in totaal vier scorestreak slots om in te vullen. Je kunt er ook voor kiezen om helemaal geen gebruik te maken van scorestreaks, zodat je de punten kunt uitgeven aan andere perks of attachments. Daarnaast kun je je scorestreaks zelf ook tweaken met optionele attachments. Zo kun je een turret plaatsen en hem vervolgens modificeren door hem raketten in plaats van kogels te laten schieten, of de mogelijkheid toevoegen dat je hem kunt 'dismounten' om hem als mobiel wapen te kunnen dragen.

De veelzijdigheid in aanpassingen van je class is een van de sterkste punten van Advanced Warfare-multiplayer. In het verlengde van het Pick 13-systeem kun je nu ook punten toekennen aan exo abilities. Deze Exoskeleton-capaciteiten bestaan uit onder andere exo cloak voor tijdelijke onzichtbaarheid, een exo shield om kogels tegen te houden of de exo stim voor het tijdelijk bijvullen van je health. Een mooie bijkomstigheid is dat je, na het toekennen van je picks en het customizen van je wapens, meteen de schietbaan op kunt om je loadout uit te testen met nul komma nul laadtijd. Op die manier kun je direct vanuit de lobby altijd even snel je wapentuig uitproberen en snel terugkeren.

Gamemodi
Advanced Warfare biedt vooralsnog twaalf multiplayermodi over vijf playlists. De playlists zijn Casual, Bonus, Hardcore, Ranked en Classic. Playlists brengen specifieke regels met zich mee. Zo heb je bij Harcore bijvoorbeeld geen HUD, geen killcams en slechts 40% van de normale hoeveelheid health. De Bonus Playlist is voor modi die in de toekomst (waarschijnlijk via DLC) beschikbaar komen. Ook maakt ranked play zijn terugkeer. Naast de standaard modi is er ook een nieuwe, genaamd uplink. In uplink strijd je met teams van vier tot zes spelers tegen elkaar en is het de bedoeling om een satelliet-drone op te pakken en hem bij het uplink station van de vijand te installeren. Spelers die de drone bij zich dragen zijn specifiek gemarkeerd op de map voor beide teams.

Momentum wordt her en der genoemd als nieuwe mode, maar was ook al aanwezig in Call of Duty: World at War. Daar heette de mode gewoon "War". In momentum heb je wederom twee teams en is het de bedoeling om alle vijf vlaggen op de map op te pikken. Deze vlaggen liggen verspreid over de hele map van basis naar basis. Bij het oppikken van een vlag krijg je meer 'momentum' zodat je sneller vlaggen kunt verzamelen. Wanneer het geen van beide teams gelukt is om alle vlaggen te pakken, wint het team met de meeste vlaggen. Het zijn leuke varianten op het normale Capture the Flag, maar om nou te spreken van onkenbare originaliteit, neuh.

Gameplay
De gameplayervaring is dankzij de Exoskeleton een stuk veelzijdiger. Doordat je je nu op nieuwe manieren kunt voortbewegen, krijg je een hele nieuwe vorm van combat. Je kunt dankzij de boosts zeer eenvoudig en snel boven op gebouwen manouvreren en dankzij de zijwaartse boosts heb je nieuwe mogelijkheden om aanvallen te ontwijken of om snel uit het speelterrein te ontsnappen. De maps zijn hier uitstekend op afgestemd. Alle maps bieden nu veel meer mogelijkheden voor verticale voortbeweging.

Dit houdt echter ook in dat je bijna nergens veilig bent. In hoeverre dit wordt gewaardeerd, zal van gamer tot gamer verschillen: campen is een stuk lastiger omdat je bijna altijd wel vanaf een bepaalde hoek bent blootgesteld aan vijandelijk vuur. Zo zal je niet zelden terechtkomen in een 'death streak' omdat je achtereenvolgend wordt neergeschoten van achter, onder of boven. Natuurlijk geldt hier zoals altijd dat wanneer je de maps eenmaal een beetje doorhebt, het allemaal een stuk eenvoudiger wordt. Bovendien heb je de keuze om in classic-mode te spelen, waarbij exo movements zijn uitgeschakeld en je dus de 'old-school' Call of Duty-gameplay hebt.

De spawnpoints bieden in sommige gamemodi ook nog een punt van frustratie. Hoewel je in de meeste gevallen wel korte tijd veilig bent na het spawnen, komt het toch nog regelmatig voor dat je begint met je hoofd in het vizier van de tegenstander. Er is in die zin bij bijvoorbeeld team deathmatch niet echt sprake van een safe zone waar je even rustig enige voorbereidingen kunt treffen. Dit heeft ook te maken met de grootte van de maps; er zitten enkele maps bij die gewoon erg klein zijn.

Wat verder opvalt in de PlayStation 3-versie is dat er nog erg vaak texture pop-in optreedt. Niet alleen in textures van avatars en items binnen de verschillende menu's, maar ook de textures van muren en vloeren in de game en zelfs van het wapen dat je draagt worden vrijwel altijd te laat ingeladen. Dit is best frustrerend en het komt wel eens voor dat de textures gewoon helemaal nooit volledig inladen, waardoor het bij vlagen lijkt alsof je op een 640x480-resolutie speelt.

De veelzijdigheid in wapenkeuze is niet heel bijzonder. Enkele wapens kun je tot in detail customizen met scopes, silencers en trackers, terwijl andere guns slechts een beperkte hoeveelheid aan attachments bieden. Er zijn zes assault rifles en zes SMG's, drie shotguns, twee special weapons en vijf heavy weapons. Onder de laatstgenoemde categorie zit echter wel weer een novelty: de directed energy weapons. Dit zijn gewoon laserkanonnen die geen ammo verbruiken maar (oplaadbare) energie. Ze kunnen overhit raken als je te lang achtereenvolgend vuurt. Deze wapens komen erg overpowered over in vergelijking met de conventionele wapens, vooral omdat de ammo niet op kan en je er met een beetje behendigheid voor kunt zorgen dat hij eigenlijk nooit overhit raakt. In lijn met de setting van de game kunnen laserguns eigenlijk niet ontbreken, maar ik ben er nog niet uit of het echt een aanwinst is voor de game.

De nieuwste Call of Duty weet te verrassen op verschillende vlakken. De gameplay is veelzijdiger door de toevoeging van de Exoskeleton en de uitgebreide class customization komt de game ten goede. Zo lukt het Sledgehammer Games om qua Call of Duty niet te veel af te wijken van het bekende, maar met subtiele toevoegingen een dynamischere gameplay neer te zetten. Natuurlijk zijn er ook enkele minpunten te bekennen in onder andere de balans, de weergave van textures en het ietwat karige wapenaanbod. Een waardige Call of Duty-titel is het daarentegen zeker en de game weet zich in kwaliteit en vernieuwing te distantiëren van enkele, minder sterke voorgangers.

Cijfer
  • Customizable scorestreaks
  • Class customization