Ultimate NES Remix

NES Remix en NES Remix 2 waren onverwachte hits voor Wii U. De downloadbare titels zorgden, dankzij de snelle gameplay en hoge mate van herkenbaarheid, voor goede verkoopcijfers. Genoeg reden dus om een 3DS-versie te maken. Deze is net zo geslaagd als de Wii U-titels.

Het grappige is dat NES Remix oorspronkelijk eerst voor 3DS uit moest komen. De reden dat de game naar Wii U ging, was de ervaring van Hayashida (eerder verantwoordelijk voor Super Mario 3D World) met de Wii U-hardware. Ook had de ontwikkelaar toentertijd meer kracht nodig om de game te maken tot wat het moest zijn. Uiteindelijk mogen we blij zijn dat Ultimate NES Remix naar 3DS is gekomen, want de game komt tot beter tot zijn recht op een handheld.

startscreen Ultimate NES Remix

Voor de mensen die niet bekend zijn met NES Remix: het is een compilatie van bekende NES-games, waarin je in korte tijd een aantal challenges moet voltooien. Bij Super Mario Bros. kan dit het verzamelen van 15 coins zijn, terwijl je bij The Legend of Zelda een baas moet verslaan. Dit zorgt voor snelle gameplay en door de korte duur van de challenges vaak ook voor kortere speelsessies. Uiteraard ideaal voor een handheld die je overal mee naartoe kan nemen.

In totaal zijn er in Ultimate NES Remix 16 NES-games te spelen.  Dit zijn er minder dan op de Wii U-versie, waar in totaal 28 games te spelen zijn, verspreid over NES Remix en NES Remix 2. De reden hiervoor is ongetwijfeld de mindere kracht van de 3DS, maar het is toch jammer dat je in de bundel niet alle games meekrijgt. De selectie van games is wel sterk: van Donkey Kong tot Excitebike en van Mario tot Metroid. De diversiteit is groot en de kans is nog groter dat jouw lievelingsgame ertussen zit.

Tenminste, als jouw lievelingsgame een Nintendo-titel is. Helaas zijn er nog altijd geen third-party titels beschikbaar. Dit betekent geen Castlevania, geen Double Dragon en ga zo maar door, terwijl dit soort titels perfect zijn voor het principe van NES Remix. Het heeft ongetwijfeld te maken met geld, maar het voelt als een gemist kans om dit echt een titel te maken voor de fans.

Ultimate NES Remix 1

Door challenges te voltooien speel je nieuwe challenges en nieuwe games vrij. De lol begint echter pas echt in de remix-stages. In deze stages worden NES-titels met elkaar gecombineerd, wat leuke resultaten oplevert. Als Kirby de eerste baas verslaan, terwijl een horde boos achter je na zit en het speelveld kleiner maakt, of als Link coins moeten verzamelen in Super Mario Bros. Daarnaast zijn er ook remixes, die de gameplay van een spel veranderen. In een level van Super Mario Bros wordt de ondergrond bijvoorbeeld telkens zwart gemaakt, waardoor je op je geheugen moet vertrouwen waar je wel en niet kunt lopen en springen.

Ook zijn er twee extra’s: Speed Mario Bros. en Championship mode. In Speed Mario Bros. speel je het volledige spel van Super Mario Bros., maar dan veel sneller. Het is een kleine bonus en leuk om te spelen. Door de hoge snelheid zijn sprongen echter veel moeilijker te maken en is accuratesse niet echt meer van de partij, waardoor het niet meer is dan dat: een kleine bonus. Championship mode is gebaseerd op de 1990 Nintendo World Championship. In deze modus moeten spelers achter elkaar uitdagingen uit drie games voltooien: 50 coins verzamelen in Super Mario Bros., 25 coins verzamelen in Super Mario Bros 3 en vervolgens zoveel mogelijk punten verzamelen in Doctor Mario. Hier krijg je in totaal 6 minuten en 21 seconden voor. Wederom leuk om te spelen, maar omdat het elke keer dezelfde games zijn in dezelfde volgorde, kan het zijn dat het op een gegeven moment gaat vervelen.

Al met al is te zeggen dat Nintendo er goed aan heeft gedaan om NES Remix en NES Remix 2 te porten naar Nintendo 3DS. Hoewel niet alle games zijn meegekomen, komt de gameplay veel beter tot zijn recht op Nintendo 3DS. Korte sessies worden makkelijker gemaakt dan op Wii U. Er is genoeg te doen en voor ieder wel iets wat ze leuk zullen vinden, al zijn er helaas geen third-party titels van de partij. Het is nu wachten (en hopen) op SNES Remix.

Cijfer
  • Herkenbaarheid
  • Komt beter tot zijn recht op 3DS