Blu-ray: Big Bad Wolves

Wanneer het zoveelste kinderlijkje op rij gevonden wordt in een afgelegen bos, begint er bij rechercheur Micki iets te dagen. Hij heeft te maken met een uiterst verknipte seriemoordenaar. Waarom? De kinderlijkjes missen telkens iets: een hoofd. De kindermoordenaar heeft alleen één ding over het hoofd gezien, hij heeft zojuist de dochter van een hoge functionaris van Interne Zaken om het leven gebracht. Die laat het er niet bij zitten en is bereid tot het uiterste te gaan om de moordenaar van zijn dochter te laten boeten voor zijn gruweldaad.

Big Bad Wolves werd door Quintin Tarantino ''de film van het jaar 2013'' genoemd. Dat is niet helemaal waar, maar het is zeker een film om op te letten, hij zou namelijk zomaar eens gebombardeerd kunnen gaan worden tot cultclassic. Alle ingrediënten heeft hij daar tenminste voor.

De film begint redelijk kalm, met het vinden van het zoveelste lichaam. Echter, er wordt daarna al snel overgeschakeld naar een hogere versnelling en dat is dan ook te merken aan het camerawerk, dat van kalm naar steeds vlotter gaat door middel van verschillende manieren van uitzoomen. Deze manier wordt vaker gebruikt in grote Hollywood-films om een spanningsboog te creëren en deze te verlengen. De cinematografie van Big Bad Wolves is tiptop in orde en voegt wat toe aan de spanning van de film, die telkens weer een tikkeltje omhoog gaat.

Het acteerwerk is ook opvallend. Alhoewel de meeste kijkers van deze Israëlische film niets zullen verstaan van de gesproken taal (Hebreeuws), is er toch een bepaalde band tussen kijker en hoofdrolspelers. De afhankelijkheid van de ondertiteling hoeft dus geen probleem te zijn. De rol van de functionaris, gespeeld door Tzahi Grad, is er een die erg opvalt in de film. Door dit karakter wordt haast zelfs aan de kijker de schijn der beslissing gelaten: is martelen de oplossing of wordt er niets mee opgeschoten?

Het einde is zo geniaal geschreven dat je er nog lang over na blijft denken en het in het uiterste geval zelfs nog even blijft knagen aan het geweten. En weer de vraag die boven komt drijven: wat zou jij doen?

De film, die helaas geen plekje in de Nederlandse bioscopen heeft gekregen, viel wel op tijdens het Internationale Filmfestival Rotterdam, waar het al wat lovende kritieken mocht ontvangen. FOK!film is dan ook meer dan tevreden met deze Israelische crimefilm. Big Bad Wolves doet iets met de kijker en dat is erg knap in een taal die door de meesten onder hen niet wordt gesproken. De zwarte humor is op zijn plaats en het einde daarmee ook. Achter de ondertitel zou zelfs weer een vraagteken gezet kunnen worden. Some men are created evil...?