Football Manager 2015

Sinds FIFA Manager een aantal jaar geleden de handdoek in de ring gooide, heeft Football Manager geen echte concurrent meer. Dit betekent niet dat Sports Interactive stil zit. Overtuigt Football Manager 2015 ook dit jaar weer?

Football Manager is niet zomaar een spel. Het is voor heel veel fans bijna een manier van leven geworden. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is het ontzettend populair en zijn er zelfs scheidingszaken bekend waar Football Manager expliciet genoemd wordt als de belangrijkste reden voor het stranden van het huwelijk. Inmiddels is er zelfs een heuse documentaire gemaakt, die in tientallen landen op televisie werd uitgezonden.

Het is verleidelijk voor een ontwikkelaar en uitgever om weinig te veranderen aan een succesvolle game. Hoewel Sports Interactive geen hele radicale wijzigingen heeft gemaakt dit jaar, is er toch weer veel veranderd. Zoals elk jaar deed Miles Jacobson van Sports Interactive in oktober weer de belangrijkste vernieuwingen uit de doeken.

Football Manager 2015

Football Manager moet het vooral van realisme hebben en daar zijn dan ook de meeste veranderingen op gefocust. Waar het spel in eerdere jaren vooral het Engelse model van coachen volgde, is er nu meer oog voor de continentale stijl. In Engeland staat de manager vaak minder actief op de trainingsvelden, terwijl men in Nederland niet voor niets over een hoofdcoach spreekt. Daarom ben je vanaf deze editie nu zelf ook een trainingscoach.

In het begin kun je ervoor kiezen om je attribute points te stoppen in trainingscategorieen of juist in managementkwaliteiten. Hoe langer je carrière, des te beter je wordt. Als je bijvoorbeeld in een lage competitie begint, is het logisch om er ook niet voor te kiezen om hoge, geavanceerde, trainerspapieren te hebben. Deze kun je vervolgens in de loop van de jaren verbeteren. Ook je voetballend verleden telt hierin mee.

Football Manager 2015

Grafisch is het spel ook weer verbeterd. De interface is op de schop gegaan en dit is wat mij betreft een groot pluspunt. Het navigeren is intuïtiever dan eerst en dit zorgt er ook voor dat je sneller de dingen kunt doen die je wil doen. De 3D match engine is dit jaar ook weer mooier. Door middel van motion capturing zijn de animaties een stuk minder houterig. Het ziet er nog lang niet zo uit als bijvoorbeeld FIFA 15, maar het is ook niet storend lelijk.

Zoals eerder gezegd, staat realisme hoog in het vaandel bij Football Manager. Een van de grootste veranderingen gameplaywise is het veel belangrijk worden van scouts. Waar je eerst binnen één ingame dag alle attribute points van spelers kon zien, duurt dit nu veel langer. Eerst zag je de attribute helemaal niet en na scouten zag je dan meteen de waarde. Nu zie je ranges, zie bijvoorbeeld het overzicht van deze spits hieronder. Mijn scouts kunnen eigenlijk nog niet goed inschatten hoe goed hij is. Je hebt een globaal idee, maar het zou een groot risico zijn om deze speler te kopen op basis van dit eerste rapport.

Football Manager 2015

Na het scouten hebben we een veel beter beeld van de speler: zo is het duidelijk dat hij toch niet zo goed kan dribbelen, maar dat hij wel op meer posities uit de voeten kan dan op het eerste gezicht duidelijk was. Het scouten heeft nog een ander voordeel; je krijgt een stuk beter beeld van de potentie van de speler. Nieuw dit jaar is dat ook de specifieke inhoud (denk aan afkoopsommen) van het contract bij zijn huidige club steeds duidelijker wordt. In voorgaande edities was dit allemaal meteen te zien, ook al wist de club eigenlijk nog helemaal niets van de speler. Weer een stap dichterbij de realiteit...

Football Manager 2015

De tactische mogelijkheden zijn ook dit jaar weer veel uitgebreider. Naast de nieuwe spelersrollen en het specifieke trainen op deze rollen kun je nog meer invloed op de wedstrijd uitoefenen. Naast de gebruikelijke team talk voor en in de rust en na de wedstrijd, is het nu ook tijdens het voetballen zelf mogelijk om je team aan te moedigen of juist uit te kafferen, als ze er weer eens met de pet naar gooien.

Helaas zijn er ook negatieve punten op te merken. Nu is het wel belangrijk om op te merken dat de review gebaseerd wordt op de zogenoemde bètaversie, die twee weken voor de uiteindelijke release wordt uitgegeven. In een spel waar in feite alles draait om data die door (vrijwillige) onderzoekers wordt aangeleverd, is het niet gek dat niet alles perfect klopt, maar het kan te ver gaan. Zo is de Nederlandse Jupiler League vrijwel onspeelbaar momenteel, omdat de spelers veel te veel salaris verdienen.

Football Manager 2015

Over waarderingen van spelers en clubs kan flink gediscussieerd worden, maar ook daar komen soms (naar mijn mening) onbegrijpelijke dingen naar voren. Overigens is dat ook niet gek, er zijn meer dan 600.000 spelers en stafleden in de database opgenomen. Gelukkig wordt Football Manager 2015 geleverd met een krachtige editor waardoor je het spel naar je smaak kan aanpassen.

Ook tijdens wedstrijden komen soms bugs naar boven. Een voorbeeld is keepers die blunderen of bizarre tackles uit het niets maken, met rode kaarten als gevolg. Deze bugs zijn overigens al bekend bij Sports Interactive en ik ga er dan ook vanuit dat deze snel verholpen zijn, net zoals in voorgaande jaren ook altijd het geval was. Met een beetje geluk zijn deze bugs met de release van het spel al verholpen.

Al met al is Football Manager 2015 gewoon een ontzettend goede game. Het is de keizer van de sportsimulatie met een diepgang en realisme waar menig ontwikkelaar jaloers op kan (en misschien wel moet) zijn. Hopelijk is het spel met de release helemaal in orde en dan weet ik zeker dat miljoenen mensen er weer honderden uren plezier mee hebben. Ikzelf in ieder geval wel!

Cijfer
  • Diepere scouting
  • Sterk verbeterde interface