Blu-ray: Keizer Kuzco & Atlantis: The Lost Empire

Onlangs bracht Disney weer een flinke lading titels uit hun Classic-collectie voor het eerst uit op blu-ray. In deze batch zaten onder andere Keizer Kuzco en Atlantis: The Lost Empire. In de review vind je een korte beschrijving van deze blu-rays.

Beide films komen niet uit de tijd dat de Disney Animation Studios hun beste werk afleverden. De gouden jaren waren voorbij en de films van Disney kwamen stilletjes de bioscoop binnen, terwijl vernieuwende computeranimaties, onder andere van Pixar, hoogtijdagen vierden in de bioscoop. Dit wil niet zeggen dat deze films de moeite niet waard zijn. Er was klaarblijkelijk ruimte voor wat experimenten.

Keizer Kuzco cover

Keizer Kuzco is hier het beste voorbeeld van. De film is vrij 'basic' geanimeerd, met vaak abstracte achtergronden in plaats van gedetailleerde schilderijen. Waar deze film nog meer bekend om staat, is de absurde humor waarbij af en toe de 'vierde muur' wordt doorbroken. De film vertelt over de arrogante keizer Kuzco, die door zijn raadsgever per ongeluk wordt veranderd in een lama. Kuzco komt in zijn zoektocht naar een geneesmiddel in aanraking met een 'gewone' boer, die hem zijn ware aard laat inzien. Het verhaal is voorspelbaar, maar de film is bij vlagen hilarisch en anders genoeg om een keer te bekijken.

Zoals kan worden verwacht van een blu-ray, zijn het beeld en geluid meer dan in orde. De disc start met een aantal sneak peeks van andere Disney-producties. Het menu is helaas niet meer dan een statische weergave van de filmposter. De film wordt vergezeld van een aantal korte featurettes, die onder meer ingaan op de stemacteurs en het land waar de film zich afspeelt. Leuke bonus maar erg beperkt.

Atlantis cover

Atlantis: The Lost Empire is een film van heel ander slag. In deze film probeert Disney het raadsel van Atlantis te ontsluieren. Hierbij wordt er gekozen voor een sciencefictioninslag. In die periode was dit een compleet nieuw genre voor Disney, maar het publiek liep er niet warm voor. De saaie animatie heeft hier zeker aan bijgedragen. Nu, 13 jaar later, biedt deze film prima vermaak. Het is geen geanimeerd hoogstandje, maar de film bevat een aantal leuke ideeën.

Opvallend op deze disc is de meer dan uitstekende audio-mix. De openingsscène is een perfect voorbeeld van hoe je je home theater set kan demonstreren, met veel actie, vliegende ruimteschepen en wat luide knallen. De bonusfeatures zijn helaas een tegenvaller. Er zijn 4 verwijderde scènes terug te zien en er is een korte feature over het leren spreken van Atlantisch. Vermakelijk, doch niet het niveau dat andere releases van Disney wel kunnen behalen.

Al met al zijn dit weer twee films uit de collectie Classics die verzamelaars inmiddels vast al in hun kast hebben staan. De collectie nadert op blu-ray zijn completering, met uitzondering van een aantal bijzondere titels uit de jaren 40 zoals Make Mine Music en The Three Caballeros. Hopelijk vergeet Disney deze niet op blu-ray uit te brengen voor ze volledig overgaan naar streaming media.