Disney Magical World

Lang geleden kon je rekenen op kwaliteit als het ging om Disney-games. Denk maar terug aan The Lion King of Aladdin voor SNES. Tegenwoordig is kwaliteit lang niet zo zeker meer, maar weet Disney weer terug te slaan met onder andere Disney Infinity. Weet Disney Magical World ook te overtuigen?

Disney Magical World 1

In Disney Magical World ga je een nieuw leven opstarten bij Mickey en zijn vrienden. Je bent uitgenodigd en wordt, enigszins gedwongen, met huis en al gevlogen naar Castleton (wat op zich al magisch is). Het spel begint met een uitgebreide tutorial, waarin je diverse gameplay-elementen tegenkomt en heel veel Disney-figuren. Mickey Mouse, Donald Duck, Pluto, Goofy, Dagobert Duck en ga maar door zijn allemaal van de partij. Sowieso is het hele spel een feest van herkenning, wat meteen één van de grootste pluspunten is van het spel. Als fan van Disney is een glimlach op je gezicht niet weg te krijgen.

Het spel doet erg aan Animal Crossing denken. Het is mogelijk je avatar aan te kleden, met meubels je eigen café en huis in te richten, vissen te vangen en de stadsgenoten te helpen. In Disney Magical World hebben ze zelfs RPG-elementen toegevoegd in de vorm van dungeons. In deze dungeons moet je op geesten jagen. Het voltooien van deze dungeons geeft uiteraard weer nieuwe items die je kunt gebruiken om Castleton nog mooier en uitgebreider te maken. Al deze elementen maken Disney Magical World tot een gevarieerd spel waarin je altijd wel iets te doen hebt.

Disney Magical World 4

Een ander voordeel ten opzichte van andere games is het feit dat er in Disney Magical World geen tijdsrestricties zijn. Je kunt zo lang doorgaan als je wilt en dingen zo vaak doen als je maar wil. Wil je dus alleen in de middag spelen, hoef je niet bang te zijn dat je evenementen in de ochtend mist. Het geeft wat meer vrijheid ten opzichte van onder andere Animal Crossing.

Maakt dit Disney Magical World weer zo magisch als de Disney-games van vroeger? Nee, helaas niet. Vanaf de eerste seconde merk je al dat de game niet geoptimaliseerd is. Voor een Nintendo 3DS ziet het er grafisch redelijk uit, maar de framerate is bar en bar slecht. Het zou me verbazen als deze boven de 20 FPS uitkomt. Het voelt alsof je constant met lag speelt, terwijl het gehele spel offline is. Dit irriteert en haalt de aandacht weg van de herkenbaarheid en speelsheid van het spel. Erg zonde.

De quests in het spel zijn doorgaans ook simpele ‘haal dit voor me en kom maar weer terug’-opdrachten. Een echte uitdaging ontbreekt en sommige van de quests zijn zo belachelijk dat je gaat twijfelen aan het intellect van de Disney-personages. Deze quests moet je echter wel doen om nieuwe features van het spel vrij te spelen. Quests leveren namelijk stickers op, waarmee je nieuwe gebieden en gameplay-elementen vrijspeelt. Het lage niveau van sommige quests haalt ook hier het plezier van het spel weg.

Het is zonde dat de ontwikkelaar niet beter naar de optimalisering van de engine heeft gekeken en de kwaliteit van de quests. Als je deze twee elementen negeert, heb je namelijk een dijk van een game. Veel herkenbaarheid, nostalgie en een, om het nog maar eens te noemen, magische uitstraling. Wil je weer eens weten hoe het voelt om kind te zijn, dan is Disney Magical World een aanrader. Helaas gaat het ten onder aan zijn eigen gebreken, die jammer genoeg niet te negeren zijn.

Cijfer
  • Veel herkenning
  • Gevarieerde gameplay