The Following (Seizoen 2)

De laatste jaren zien we steeds meer series waarin de hoofdrol is weggelegd voor een gewetenloze psychopaat of seriemoordenaar. Denk maar eens aan succesvolle reeksen zoals Dexter, Hannibal, Bates Motel en Cult. In tegenstelling tot laatstgenoemde serie, die na slechts één seizoen al werd afgeblazen, had de serie The Following van Kevin Williamson (Scream, I Know What You Did Last Summer, The Faculty) meer succes en de fans wachten nu dus al vol spanning tot het derde seizoen gaat beginnen. Tot die tijd kunnen we in elk geval genieten van het tweede seizoen van deze spannende serie die afgelopen week op dvd is verschenen voor de Nederlandse markt.

The Following 2

In The Following volgen we de voormalige FBI-agent Ryan Hardy (Kevin Bacon). In 2003 gaf hij leiding aan het FBI-team dat seriemoordenaar Joe Carroll (James Purefoy) gevangennam. Bij de aanhouding werd Hardy door Carroll in het hart gestoken waardoor hij sindsdien een pacemaker moet dragen. Wat Hardy niet weet is dat Carroll een netwerk van volgers die letterlijk tot alles bereid zijn heeft opgebouwd. Nadat de psychopatische sekteleider uit de gevangenis is ontsnapt, moet Hardy ook alles op alles zetten om zijn meest gevreesde vijand in de kraag te kunnen vatten. De laatste episode van het eerste seizoen kende dan ook een zeer explosieve finale waarna de rust weer enigszins terug leek te keren voor Hardy. Die rust was echter maar van korte duur.

Een nieuwe bende pleegt een aantal aanslagen waarbij alle leden een masker dragen met het gezicht van Joe Carroll. Samen met zijn nichtje Max Hardy (Jessica Stroup) en agent Mike Weston (Shawn Ashmore) gaat Ryan Hardy op onderzoek naar de moordlustige bende. Carroll is ondertussen druk doende met het vormen van een nieuwe sekte en wordt daarbij geholpen door zijn trouwe maar eveneens zwaar gestoorde volgelinge Emma (Valorie Curry). Alsof dat al niet genoeg is voor een heel seizoen, duikt dan ook nog eens de door Carroll doodgewaande Claire Matthews (Natalie Zea) op. Matthews was de ex van Carroll die daarna een relatie met Hardy had. Het bloedstollend gevaarlijke kat-en-muisspel heeft een nieuwe dimensie gekregen.

The Following 1

Na het ijzersterke eerste seizoen van The Following waren de verwachtingen hooggespannen voor het tweede seizoen. Die verwachtingen worden helemaal waargemaakt. Vanaf de openingsepisode ligt het tempo stevig hoog en zien we allerlei nieuwe creepy personages opduiken die het allemaal op Hardy en zijn team gemunt lijken te hebben. Naast het expliciet in beeld gebrachte geweld, kent de serie ook een aantal zeer verrassende plotwendingen. Daarbij weten de producenten bijna elke aflevering af te sluiten met een dijk van een cliffhanger waardoor je meteen weer de volgende aflevering wilt zien.

The Following 3

Extra's:
Featurettes