Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Terwijl je samen met dr. Watson in je koets in Londen rondrijdt, neem je nog even de notities door. Zei die man nou dat hij iets zag vliegen in de lucht? Waarom zei hij dat? En wat doet dat potje met hallucinerende medicijnen in zijn zak? Liegt hij nou of zegt hij de waarheid? Hij leek namelijk wat nerveus. Het is weer tijd om je speurneus op te zetten en op onderzoek te gaan met Sherlock Holmes: Crimes & Punishments.

Sherlock Holmes is een van de beste detectives ooit en dit keer mag jij als speler in de huid kruipen van de man die heel Scotland Yard voor schut zet. In alweer het zevende deel van de serie is het de bedoeling dat je zes moorden oplost. Dit doe je door middel van de juiste vragen stellen, zoeken naar aanwijzingen en puzzels oplossen. Ze staan los van elkaar en duren ongeveer een uurtje of 2 à 3, afhankelijk van hoe goed je luistert en de aanwijzingen interpreteert.

Vooral dat interpreteren is het paradepaardje van develop Frogwares. Alle aanwijzingen die je vindt, hoe klein dan ook, komen samen in het aanwijzingenscherm. Sherlock zou Sherlock natuurlijk niet zijn als hij niet alle aanwijzingen in zijn hoofd heeft zitten en daar zijn conclusies uit trekt. Maar de meeste conclusies bestaan uit twee tegenstrijdigheden. Er kunnen bijvoorbeeld aanwijzingen zijn die tegenstrijdig met elkaar kunnen zijn. Het kan zijn dat iemand iets gezien heeft wat er ook echt was, of hij zag het omdat hij hallucineerde. Dan is het aan jou als speler om de juiste keuze te maken.

Deze keuzes komen samen in de hersenpan van Holmes die als kleine zenuwcellen begint. Trek je nog meer conclusies en ze spreken elkaar niet tegen, dan komen ze samen en leiden ze tot slot tot een verdachte. Denk je dat dit de juiste dader is (en niet alles is wat het lijkt), dan kan je hem of haar als een echte Alberto Stegeman hiermee confronteren. Tevens kan je een morele keus maken: gooi je de verdachte in het gevang of verleen je gratie? Dit heeft echter geen grote gevolgen voor de rest van de game. 

Maar zoals ik al eerder zei, niet alles is wat het lijkt. Per hoofdstuk zijn er een aantal aanwijzingen die je kan vinden. Deze liggen in vele gevallen gewoon open en bloot in beeld en het spel doet totaal geen moeite om deze te verbergen. Gewoon een beetje in de buurt lopen en ze komen vanzelf in beeld. Om het je helemaal makkelijk te maken, verandert de achtergrond van de tekst van een aanwijzing van kleur als je deze al gezien hebt. Dat scheelt behoorlijk veel frustratie. Soms moet je Sherlocks zesde zintuig gebruiken om achter een spoor te komen. Dit wordt groot in beeld gebracht als dit moet gebeuren. Per hoofdstuk zijn maar een paar plekken die je kunt onderzoeken, dus alle aanwijzingen zijn makkelijk te vinden.

Om toch wat variatie in de game te krijgen zijn er mini-games. Deze variëren van simpele taken zoals over een touwtje lopen, mixdrankjes maken en namen bij elkaar zoeken tot echte hersenkrakers. Deze kom je overal tegen, maar vooral bij de aanwijzingen die wat meer onderzoek nodig hebben. De ene keer moet je onderzoeken hoe een touw afgesneden is, de andere keer moet je een mes van ijs maken. Het niveau van deze minigames schiet alle kanten op. Sommige zijn extreem makkelijk, andere weer moeilijk. Gelukkig heeft de developer ervoor gekozen om een optie toe te voegen waarmee je ze kan overslaan. 

En dat is ook meteen de zwakte van de game. De game is in algemene zin gewoon te makkelijk. Er worden opdrachten gegeven en zodra je deze gedaan hebt, wordt er aangegeven dat je op die plek klaar bent en dat je verder mag. Op het einde kan je, zelfs nadat je je eindconclusie hebt getrokken, nog terugkomen op je beslissingen. Je kunt namelijk de uitkomst controleren, als je er door de cutscene al niet achter was gekomen dat je de verkeerde verdachte de bak had ingegooid. Maar Sherlock Holmes heeft het natuurlijk altijd bij het juiste eind, dus je kunt je beslissing achteraf nog bijstellen.

Want het tempo van de game is moordend. Gebeurtenissen volgen zich razendsnel op waardoor je het gevoel krijgt dat je niet een simpel ‘besnuffel alles en hoop dat je verder komt’-spel aan het spelen bent, maar je echt naar een interactieve serie zit te kijken. Daarbovenop bevatten de interacties tussen Holmes en Watson heerlijke cynische Britse humor, en dát maakt net het verschil tussen een game die saai is om te spelen en een game die je in één ruk uitspeelt.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
  • Heerlijke sfeer
  • Simpel maar doeltreffende gameplay
  • Niet alles is wat het lijkt
  • Veel te makkelijk
8,5
Gespeeld op Xbox One, ook verkrijgbaar op Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4 en pc.