Concert: Infloyd, Leeuwarden, Poppodium Romein

Zaterdagavond stond Poppodium Romein in het teken van de muziek van de legendarische band Pink Floyd. De Nederlandse band Infloyd, die ook wel wordt omschreven als 'the Ultimate Pink Floyd Experience', bracht een prachtig eerbetoon aan de Britse psychedelica-pioniers met integrale uitvoeringen van zowel het album Dark Side of the Moon als het solo-album Amused To Death van Roger Waters. Daar de kans kleiner dan minimaal is dat we deze artiesten zelf deze prachtige muziek ooit nog eens kunnen zien uitvoeren was dit natuurlijk de uitgelezen kans om zelf eens te ervaren hoe goed deze tribute-band is.

De avond begon meteen ijzersterk met het epische Dark Side of the Moon. Na een intro met de welbekende zware hartkloppingen opende de groep haar set met een kippenvel veroorzakende uitvoering van 'Breathe'. Na het daarop aansluitende 'Time' verliet bijna de hele band even het podium en mag toetsenist Gijs van der Bent zich even helemaal uitleven op het spacende 'On the Run'. Bij het daar weer op volgende 'Great Gig in the Sky' zit het kippenvel ook op alle plaatsen waar het tot nu toe nog niet zat. Zangeres Katinka van der Harst beschikt over een verdomd goede stem en daar mogen we allemaal van meegenieten in een spetterende uitvoering van de Pink Floyd-compositie die eng dicht bij het origineel weet te komen.

Met begeleiding van veelzeggende beeldprojecties gaat de groep vervolgens verder met een heerlijk stevige uitvoering van 'Money' waarin ook saxofonist Wouter Kiers de sterren van de hemel speelt. Dit is een band die louter uit topmuzikanten bestaat en dat is dan ook goed te horen in deze energieke set. Met je ogen dicht waan je jezelf bij een optreden van de grootmeesters zelf. Dat geldt ook zeker voor 'Us and Them' en 'Any Colour You Like'. Na het hypnotiserende 'Brain Damage' komt er met 'Eclipse' een einde aan het eerste deel van het optreden van Infloyd. Hoog tijd om even wat kruiden van de goden te verbranden terwijl de bandleden van Infloyd zich klaarmaken voor het vertolken van de volgende set.

Het tweede deel van het concert van Infloyd is namelijk gereserveerd voor een integrale uitvoering van het solo-album Amused To Death van Roger Waters. Een unieke gebeurtenis aangezien Roger Waters dit album zelf nog nooit volledig live heeft uitgevoerd. Amused To Death is zeker niet het meest toegankelijke wat de Brit ooit schreef. Het concert opent met de kenmerkende krekels die gedurende het optreden nog een paar keer terugkeren. Op onnavolgbare wijze horen we het verhalende album van Waters voorbijkomen waarbij vooral de prachtige samenzang van Marco en Katinka een grote rol spelen. Bij de uitvoering van 'Perfect Sense (part 1 & 2)' durven we zelfs te stellen dat zangeres Katinka over een betere stem beschikt dan zangeres PP Arnold die het destijd op het album inzong. Ik zou het gezicht van Waters wel eens willen zien als hij deze band zou zien spelen. Nadat de groep met het titelnummer van Waters' plaat heeft voltooid krijgt de band dan ook zeer terecht een staande ovatie.

De setlist van het optreden in Poppodium Romein in Leeuwarden

Inplaats van zichzelf nog een korte pauze te gunnen ging de band meteen door met nog een aantal absolute klassiekers van Pink Floyd. Na een indrukwekkende uitvoering van 'Wish You Were Here' was het tijd geworden voor het muzikale hoogtepunt van de avond. Tijdens een bijna een half uur durende uitvoering van het zwaar trippende 'Echoes' veranderde het Leeuwarder Poppodium Romein even in een psychedelisch oerwoud uit de vroege zeventiger jaren. Aansluitend daarop mocht bassist Erik Jan de Jong even helemaal los gaan op een stomende versie van 'One of These Days'. Met 'Comfortably Numb' kwam vervolgens een einde aan deze meer dan twee uren durende topshow. Infloyd is een muzikale en visuele ervaring die ik elke muziekliefhebber aan kan raden. Vaak zijn tribute-bands niet meer dan een groep die het origineel na proberen te doen. Bij deze fijne Nederlandse band is daar zeker geen sprake van. Mocht je dus eens de kans hebben om Infloyd te kunnen zien dan kunnen we je dat zeker aanraden.