Mammon

In de spannende Noorse mini-serie Mammon draait het om Peter Verås (Jon Øigarden), een idealist die als journalist voor een Noorse krant werkt. Nadat hij een artikel heeft gepubliceerd over financiële wandaden blijkt zijn eigen broer Daniel (Anders T Andersen) bij de kwestie betrokken te zijn. Deze pleegt vervolgens zelfmoord en laat zijn onderzoekende broer met een enorm schuldgevoel achter.

mammon

Het verhaal springt vervolgens vijf jaar vooruit in de tijd. Peter Verås werkt nog steeds voor de krant en komt via Runa Torgersen (Liv Bernhoft Osa) - de advocaat van zijn overleden broer - aan achtergehouden informatie over de zwendelzaak waarin hij was betrokken. Deze informatie bestaat uit een filmopname van een kleine jongen in een brandend huis en een schilderij met daarop Abraham en zijn twee zonen. Vlak daarna is Peter opnieuw getuige van een zelfmoord. Het laatste woord wat deze persoon tegen hem zegt is Abraham. Het is slechts het begin van een ijzingwekkend spannend verhaal waarbij de journalist het moet opnemen tegen een onmetelijk groot spinnenweb van corruptie, intrige en moord.

De laatste jaren zien we steeds meer kwalitatief hoogstaande thrillers uit Scandinavië verschijnen. Zo zagen we al toppers als Forbrydelsen (The Killing), Broen (The Bridge), Borgen en Wallander. Ook de heerlijk duistere thriller Mammon mag gerust in dat rijtje opgenomen worden. Mammon is een serie die losjes is geinspireerd door klassiekers zoals All the Presidents Men en Three Days of the Condor. Het hele verhaal speelt zich af in een periode van zes dagen tijdens een financiële crisis. Mammon is een christelijke term voor 'het beheerst worden door geld' en dat gegeven speelt dan ook een grote rol in deze Noorse thriller.

Mammon 1

In de zesdelige mini-serie zien we hoe het leven van een onderzoeksjournalist niet altijd over rozen blijkt te gaan. Als je dan vervolgens ook nog eens van hogerhand op alle manieren wordt tegengewerkt, is dat voor een goed journalist alleen maar olie op het vuur en zo bijt ook Verås zich als een pitbull vast in de gecompliceerde zaak. Hoe dichter Verås bij de waarheid komt, des te gevaarlijker het begint te worden voor de journalist en zijn familie. De duistere wereld waarin de politieke en bancaire elite van Noorwegen als een veelkoppig monster de baas speelt, is een wereld waarin bijna niemand te vertrouwen is.

Mammon is geregisseerd door Cecilie A. Mosli, die eerder naam maakte als actrice in onder meer de horrorfilms Naboer (2005) en Skjult (2009). Met Mammon levert ze een sterke serie af met een relatief onbekende cast, wat het realistische aspect van de serie alleen maar ten goede komt. Het intrigerende verhaal kent ook een stevig aantal onverwachte wendingen en het is dan ook zo'n typische reeks die je door wilt blijven kijken. In een tijd dat veel films en series eruit zien als flitsende videoclips is de heerlijk trage opbouw van dit best wel complexe verhaal een verademing. Mammon is een serie die bij liefhebbers van old school thrillerseries zeker aan zal slaan.