Fairy Fencer F

Japanse RPG voor mensen met feeën van tijd.

Header

Spellen zijn er genoeg in het land van de rijzende zon, maar er komen er vrij weinig naar het Westen. Gelukkig is de uitgever NIS America er voor de fans van spellen uit Japan. Zij vertalen games waar zij iets in zien voor de Westerse markt en brengen het vaak ook in Europa uit. Zo ook in het geval van Fairy Fencer F, een RPG van ontwikkelaar Compile Heart. Je zou Compile Heart kunnen kennen van Hyperdimension Neptunia of Mugen Souls.

Er was eens…
Een slechte god en een goede godin. Zij bevochten elkaar met magische wapens totdat ze zo vaak geraakt waren dat ze beide in een lange slaap sukkelden door de magie in die wapens. Een patstelling dus. Maar terwijl ze elkaar bestookten met wapens, misten ze soms hun doel, waardoor deze magische wapens op aarde zijn terechtgekomen. Enkele mensen, genaamd Fencers, jagen op deze wapens, omdat ze enorm veel kracht hebben.

Fairy Fencer F

Wij beginnen het spel met Fang, de meest irritante persoon in een computerspel sinds tijden. Hij is lui, snel verveeld en wil alleen maar eten en slapen. Af en toe komen er wel wat grappige opmerkingen uit hem tijdens een van de vele gesprekken, maar over het algemeen is het een ergerlijk personage die je wat peper in zijn reet wil stoppen. Hij komt in een dorp en daar vindt hij een legendarisch zwaard, dat niemand uit de grond kan trekken. Volgens de dorpsgenoot mag diegene die het wel lukt een wens doen, en onze Fang heeft altijd honger, dus hij wil wel wat onbeperkt eten. Natuurlijk lukt het hem, maar in plaats van eten komt er een fee Eryn genaamd. Onder protest gaat Fang mee op een avontuur om alle magische wapens te verzamelen en de godin weer tot leven te wekken.

In de loop van het verhaal kom je meer teamleden tegen, de een nog raarder dan de ander. De dialogen tussen die personages zijn eigenlijk wel het leukst. De humor door de soms bizarre opmerkingen laat je vergeten dat er eigenlijk geen animaties zijn. Fang komt heerlijk droog uit de hoek, terwijl een onderzoekster naar feeën juist weer zo overduidelijk seksuele interesse heeft in Eryn, en haar mannelijk fee er alles aan doet om haar in het gareel te krijgen.

Fairy Fencer F

Steek het waar het licht niet schijnt
Heb je ooit een Japanse RPG gespeeld, dan is Fairy Fencer F erg herkenbaar. Technobeats uit je speakers en veel seksueel getinte gesprekken in een cartoony stijl: het zit er allemaal in. Als je er een fan van bent, dan kun je niet misgaan met deze JRPG. Het meest interessante aan deze titel is het ‘world shaping’. Op de kaart verschijnen in de loop van het verhaal meer kerkers. Om deze te kunnen spelen, ram je een van je gevonden magische wapens in de grond bij de kerker.

Niets bijzonders nog, maar elk wapen heeft voor- en nadelen als je deze gebruikt in dit systeem. Zo kun je bijvoorbeeld meer ervaringspunten krijgen, maar wordt jouw gehele team zwakker tegen fysieke aanvallen. Een van de belangrijkste bonussen is een zwaard dat de tegen te komen vijanden verandert. Hierdoor kom je deze vijanden anders nooit tegen en mis je het merendeel van de zijmissies.

Fairy Fencer F

Grinding
Zoals een goed JRPG betaamt, heb je tig zijmissies in Fairy Fencer F. Heel spannend zijn ze allemaal niet, het gaat echt om “dood tien type x beesten” of “vind dit item”. Als je een opdracht hebt volbracht, kun je hem nog eens en nog eens en nog eens doen. Je kunt elke kerker opnieuw doen, zodat je ervaringspunten kan grinden voor je teamleden en hun vechttechnieken.

Dat vechtsysteem is natuurlijk turn-based zoals zo veel JRPG’s. Dit keer krijg je een actieradius, waarin je vrij kunt rondrennen, totdat je kiest om een actie te doen op iets of iemand in die cirkel. Je upgradet elk personage om verschillende vaardigheden te krijgen, beter te worden in fysieke of magische aanvallen en een grotere actieradius te krijgen. Daarnaast koppel je een verkregen fee aan elk teamlid, die weer bonussen oplevert en ook te upgraden is. Ervaringspunten grinden dus, om elk teamlid sterker te maken. Niet dat grinden heel erg nodig is, want je bent al vrij snel te sterk voor het meeste voetvolk. Het spel is eigenlijk te makkelijk om het voor de rest leuke vechtsysteem uit te buiten.

Fairy Fencer F

Niet te doen
Er zijn twee redenen waarom Fairy Fencer F veel te makkelijk is. Allereerst is er het zelf in te richten combosysteem. Je kunt tot vier acties aan elkaar knopen met een personage. Een op zich erg leuk idee gejat uit Mugen Souls: je kunt drie acties per comboslag instellen en tijdens het gevecht kies je een van die drie. Zo kun je iemand op slag 1 de lucht in meppen en in slag twee de vijand in de lucht aanvallen en in slag drie weer de grond in stampen. Tot vier slagen kun je combineren waardoor je wel erg veel schade toebrengt.

De tweede reden is dat je kunt samensmelten met je fee. Hierdoor word je half mens en half machine, en veel sterker. Tel het al vrij krachtige combosysteem daarbij op en je weet al hoe laat het is. Deze transformeermeter loopt daarnaast vrij snel op en na een of twee beurten is je team al op volle sterkte. Het is dan ook irritant als je een baas bijna dood hebt en je onderbroken wordt door een scène met de melding dat hij veel te sterk is en het niet te doen is. Dit gebeurt bijna altijd. Had die bazen dan ook veel sterker gemaakt, want nu voelt het als een verplichte uitkomst terwijl ik met gemak die vijand aan het verslaan was.

Fairy Fencer F is een typische JRPG, waar je zo’n veertig uur aan kwijt bent. Wil je alles en iedereen, om wat voor reden dan ook, helemaal tot het maximale upgraden, dan ben je nog wel even langer bezig. Niet dat het hoeft, want het spel is eigenlijk vrij makkelijk. Het op zich leuke vechtsysteem zou zo veel meer kunnen betekenen als de vijanden wat moeilijker waren. Jammer is ook dat ‘filmpjes’ stilstaande dialogen zijn, maar gelukkig zijn de dialogen zelf juist een reden om te blijven kijken, want de personages komen soms wel erg scherp uit de hoek met briljante opmerkingen. Een aparte soort humor, die je wel moet liggen. Het spel is vermakelijk, maar alleen voor JRPG-fanaten die een simpel tussendoortje willen. Fairy Fencer F is uit voor PlayStation 3.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Combatsysteem - Veel te makkelijk 7
+ Grappige dialogen - Statisch getoonde dialogen