CD: The Haunted - Exit Wounds

Zo'n drie jaar na hun vorige plaat Unseen ligt er eindelijk weer een nieuw album van The Haunted in de betere platenwinkels. De band, die in 1996 voortkwam uit de legendarische death metal band At The Gates, keert op haar nieuwste plaat duidelijk terug naar haar roots en dat levert een fijn beukend stuk ouderwetse thrash metal op. Waar de groep zich op voorgaande platen nogal eens vergreep aan vage experimenten is Exit Wounds gelukkig weer een plaat met weinig flauwekul en fratsen geworden.

the haunted - exit wounds

Voor de opnames van Exit Wounds gingen de Zweden op reis naar Denemarken om aldaar in de Antfarm Studio van producer Tue Madsen een veertiental nieuwe tracks op te nemen. Madsen, bekend van zijn werk voor onder meer Mnemic, Hatesphere, Ektomorf, Cataract, Exmortem, Born from Pain en de laatste drie albums van The Haunted, tekende bij Exit Wounds ook weer voor een moddervette productie. Wat meteen opvalt bij deze plaat is het feit dat de groep gewoon de muziek maakt die ze zelf leuk vinden, waarbij ze zich duidelijk hebben laten inspireren door hun favoriete bands, zoals Slayer, Pantera en Testament.

De band, bestaande uit de gitaristen Patrik Jensen en nieuwkomer Ola Englund (Six Feet Under), bassist Jonas Björler, drummer Adrian Erlandsson (At The Gates, Paradise Lost) en zanger Marco Aro (ex-Face Down, The Resistance), gaat op Exit Wounds weer ouderwets hard en zwaar tekeer. Nadat we eerder dit jaar al kennis hadden kunnen maken met deze nieuwe line-up op de 7" Eye Of The Storm werd er al uitgekeken naar het volledige album en Exit Wounds maakt alle verwachtingen waar. Bij 'Trend Killer' krijgt de band ook nog eens een gastbijdrage van niemand minder dan Chuck Billy van Testament.

Exit Wounds is het achtste studio-album van de band uit Gothenburg en mag zeker tot het betere werk van de Zweden gerekend worden. Liefhebbers van ouderwetse thrash metal mogen dit pareltje zeker niet in hun verzameling laten ontbreken.