Boek: Lisa Jackson - Vertel me

Nikki Gillette is parttime journalist voor de krant ''de Sentinel'' in Savannah en schrijfster van twee bestsellers. Bij beide boeken was Nikki verbonden met het verhaal wat haar boeken kracht gaf. Volgens de afspraak met haar uitgever moet ze nog een derde boek schrijven. Helaas wordt haar voorstel niet goedgekeurd en moet ze op zoek naar een ander goed en sterk verhaal. Ze heeft erg veel moeite om iets passends te vinden, tot op de dag dat ze te horen krijgt dat de meest gehate vrouw van Savannah wordt vrijgelaten uit de gevangenis.

Lisa Jackson - Vertel me
Lisa Jackson - Vertel me

Blondell Rochette O’Henry werd 20 jaar geleden veroordeeld tot levenslang voor de moord op haar oudste dochter Amity en mishandeling van haar twee andere kinderen, Niall en Blythe. Haar motief: de kinderen uit de weg ruimen zodat zij bij haar minnaar kon zijn.

Blondell wordt nu hoogstwaarschijnlijk vrijgelaten, omdat de kroongetuige Niall, toentertijd de achtjarige zoon van Blondell Rochette O’ Henry, zijn getuigenis intrekt. Dit omdat hij, naar eigen zeggen, als achtjarig jongetje te getraumatiseerd was om een goede verklaring af te leggen. Ook beweert hij dat zijn getuigenis hem is opgelegd.
Blondell hield zich al die jaren vast aan haar verklaring, namelijk dat zij en haar drie kinderen slachtoffers zijn geworden van een indringer die ze niet heeft kunnen tegenhouden. Wanneer er geen nieuw bewijs gevonden wordt in deze zaak, zal Blondell op korte termijn vrijkomen.

Nikki’s verloofde, inspecteur Pierce Reed, gaat de zaak opnieuw onderzoeken. Aangezien Nikki vastberaden is om het ware verhaal boven tafel te krijgen voor haar boek, probeert ze op allerlei manieren informatie van haar verloofde los te peuteren. Helaas is dit niet zo makkelijk als ze gehoopt had. Ze besluit zelf verhaal te halen bij Blondell, tenminste, als ze tot de vrouw kan doordringen. Wanneer Nikki in de gaten krijgt dat iemand haar aan het bespioneren is via een camera op haar schutting, laat ze zich zeker niet tegenhouden om de onderste steen van dit verhaal boven te halen.

Naast dat Nikki een interessant verhaal ruikt, is ze ook persoonlijk betrokken bij deze zaak. Ze was de beste vriendin van de vermoorde Amity en denkt dat ze er waarschijnlijk voor had kunnen zorgen dat Amity nu nog zou leven. De oom van Nikki is ook betrokken geweest bij de zaak, hij was de advocaat van Blondell. Nikki’s vader was de rechter.

De schrijfster van dit boek, Lisa Jackson, is bestsellerauteur van onder andere Zonder mededogen en De onwetende. Van haar boeken zijn wereldwijd meer dan tien miljoen exemplaren verkocht. Dit was een van de redenen waarom ik ook graag haar nieuwste boek ‘’Vertel me’’ wilde lezen. Toen ik de cover, waarop ‘’het verleden zal niet worden vergeten’’ staat, bekeek, wekte dit mijn interesse. Anderzijds vond ik het ook wel weer te passend en te voor de hand liggend voor een mogelijke whodunit.

Toen ik begon met lezen, had het boek mijn volledige aandacht. Ik werd er bij de proloog meteen ingezogen en wilde het boek eigenlijk in één adem uitlezen. Helaas lukte dat niet. Jackson heeft zoveel personages in haar verhaal gebruikt dat ik zo nu en dan een groot vraagteken boven mijn hoofd had, en nog eens moest terug bladeren over wie het ook alweer ging.
Ook al zijn de personages erg goed aan elkaar gelinkt, ik had liever gezien dat ze het aantal personages wat beperkter had gehouden zodat je ze beter zou leren kennen. Jackson heeft de hoofdpersonages goed uitgewerkt, helaas kan ik dat niet zeggen over de talloze bijfiguren die niet tot uiting komen. Je volgt het verhaal vanuit drie paar ogen. Die van Nikki, Reed en Blondell.  Sommige passages mochten van mij wel geschrapt worden, zoals de verloving en de bruiloft. Het haalt de spanning eruit, en maakt het verhaal zelfs wat saai. Voor mij voegde het niets toe aan het verhaal. Daartegenover staan heel wat spannende gebeurtenissen, een enerverend proloog, een goede sfeer en een ingenieuze plotwending. Jackson heeft een geraffineerde whodunit geschreven die ik met een bevredigend gevoel dichtsloeg na een complete bekentenis.