Metro Manila

De Filipijnen. Het lijkt een prima vakantieoord, maar meer dan eens wordt het land getroffen door ongeluk. Is het niet het weer dat voor problemen zorgt, dan is het wel de structurele achterstand waar veel van de bewoners mee te maken hebben. Misschien is het daarom dat er weinig films worden gemaakt in of over dit land. Regisseur Sean Ellis (Cashback) brengt hier echter verandering in met Metro Manila

metro manilla

Oscar Ramirez en zijn vrouw leiden een degelijk leventje in de noordelijke rijstvelden van de Filipijnen. Wanneer hun oogst niet meer is wat het geweest is en de prijs, die ze voor hun schamele beetje rijst kunnen krijgen, ervoor zorgt dat ze hun leven niet meer naar wens kunnen leiden, besluiten ze naar Manilla te verhuizen. De grote stad, de hoofdstad van de Filipijnen, met alles wat daarbij komt kijken.

Het zoeken en vinden van zowel een werk- als verblijfplaats blijkt niet zo gemakkelijk als gedacht. Toch lijkt het geluk Oscar toe te lachen als hij ineens werk vindt. En niet zomaar ergens: hij wordt chauffeur van een waardetransport. In de grote stad, een stad met veel armoede en veel geweld. Hij moet sterk in zijn schoenen staan om deze baan, met een hoog overlijdensrisico, goed in te kunnen vullen. In de tussentijd vindt zijn vrouw werk als danseres, maar dat lijkt in eerste instantie ook mooier dan het uiteindelijk blijkt te zijn.

metro manila

Het staat symbool voor de hele situatie. Er wordt zo nu en dan gegooid met enkele zeer citeerbare quotes als “Hoop is alles wat men nodig heeft” en “Wanhopige tijden vragen om wanhopige daden”. Het kan overkomen als clichématig en ongeïnspireerd, maar dit vat de film juist perfect samen. Het leven biedt hier nu eenmaal weinig perspectief en je moet sterk in je schoenen staan om de verleidingen die leiden naar de verkeerde kant van de wet te weerstaan.

Dit alles klinkt behoorlijk deprimerend, maar regisseur Ellis houdt een redelijke balans tussen drama, moraliteit en kijkbaarheid. Natuurlijk is Metro Manila een realitycheck, die je doet beseffen dat we het hier in het Westen heus wel goed hebben, hoeveel we ook over van alles en nog wat klagen. Er wordt echter geen overdreven politiek statement mee gemaakt, hoewel de grote stad op geen enkel moment positief wordt belicht. Het is ‘gewoon’ een film met een boodschap: hoop doet leven.

metro manila

Extra’s
Metro Manila houdt zich nog redelijk aan de oppervlakte over de achtergrond van de hoofdrolspelers. Dit zou echter een kans zijn geweest om de film wel degelijk iets meer te kunnen geven. Helaas wordt hier geen gebruik van gemaakt, want er zijn geen extra’s. Bij sommige films kun je dit door de vingers zien, maar dit was een uitgelezen kans geweest om verdieping te bieden.

Metro Manila is een prima film. Regisseur Sean Ellis vindt een prima balans tussen drama, moraliteit en kijkbaarheid om een in de basis deprimerend verhaal te vertellen over de moeilijke situatie waar veel van de bewoners van de Filipijnen in terecht kunnen komen. Deze dvd laat dat prima zien, maar laat wel een uitstekende kans op verdieping liggen door geen extra’s aan te bieden.