CD: Honig - It's Not a Hummingbird, It's Your Father's Ghost

Op het afgelopen Welcome To the Village-festival werden we aangenaam verrast door het optreden van de Duitse band Honig. Het vijftal rondom de Duitse singer-songwriter Stefan Honig speelt namelijk een aanstekelijke mix van ouderwetse folkmuziek en moderne indie-pop. Sinds kort ligt het nieuwe album It's Not a Hummingbird, It's Your Father's Ghost in de schappen.

Honig - It's Not a Hummingbird, It's Your Father's Ghost

Net als jazz heeft ook folk de neiging om zo nu en dan de kop op te steken in de hitlijsten. Sinds het grote succes van bands als Mumford and Sons lijkt het akoestische muziekgenre weer helemaal terug te zijn en ook Honig eist terecht haar deel van dat succes op. De liedjes van Honig klinken namelijk tijdloos en het is dan ook bijna niet te bevatten dat de frontman van deze groep zijn muzikale loopbaan begon in een progressieve metal band genaamd COCOON.

Na het verschijnen van hun album Empty Orchestra in 2012 heeft de groep zich voornamelijk bezig gehouden met touren en tussen de optredens door werd er hard gewerkt aan de liedjes voor deze plaat. Bij liedjes zoals 'Red Stains' en 'A Boy' horen we duidelijk de singer-songwriter achtergrond van de bandleider maar bij het merendeel van de nummers horen we een zeer op elkaar ingespeelde band die muziek met haar hart maakt.

It's Not a Hummingbird, It's Your Father's Ghost is een zeer degelijk album geworden met een elftal liedjes, die we zelfs in de nachtelijke uurtjes op NPO Radio 1 voorbij kunnen horen komen. Maar dat is op zich weer niet zo vreemd als je weet dat niemand minder dan de IJslandse producer Addi 800 (Björk, Sigur Rós, Blur, Mezzoforte en vele anderen) bij de opnames van de plaat achter de knoppen en schuiven zat.

Liefhebbers van de al eerder genoemde Mumford and Sons zullen It's Not a Hummingbird, It's Your Father's Ghost van Honig zeker weten te waarderen maar ook fans van artiesten zoals Fleet Foxes en The Lumineers kunnen we aanraden om dit album eens een luisterbeurt te geven.