CD: Grim Ordeal - A Tragedy Unfolds

Drie jaar nu hun indrukwekkende demo ligt sinds deze week het langverwachte eerste album van Grim Ordeal in de schappen. Grim Ordeal is een vijfmansband uit Deventer wiens muziek het beste kan worden omschreven als een explosieve mix van thrash metal, death metal en een snufje ouderwetse hardcore punk. De band werd in 2009 opgericht en bracht in 2011 een EP met drie indrukwekkende tracks uit. De verwachtingen voor het eerste album van de groep waren dan ook hooggespannen en we kunnen na het beluisteren van A Tragedy Unfolds dan ook gerust stellen dat Grim Ordeal alle verwachtingen meer dan waar weet te maken.

Grim Ordeal - A Tragedy Unfolds

Al vanaf de eerste tonen van 'Surrender' worden we meteen in de stemming gebracht voor een bruut stuk muziek. Dat is op zich ook niet zo vreemd als je beseft dat de opnames van de band werden afgemixt en gemastered door niemand minder dan JB van der Wal, die we ook kennen als snarenplukker bij Aborted. Een man die weet hoe death metal hoort te klinken en dat resulteert dan ook in een ijzersterk debuutalbum voor Grim Ordeal. Naast een aantal herschreven tracks, die al langer op het repertoire van de heren stonden, horen we op A Tragedy Unfolds ook gloednieuwe composities voorbijkomen zoals 'The Shade of Black Water', 'Breathing the Dark' en 'My Tragedy Unfolds'.

We are the rejected.
Waiting to go off.
Vengeance will be ours.
Punished for your ignorance.
(uit 'Metastatic Hatred')

Met haar vlijmscherpe gitaarriffs, groovende baslijnen, beukende drums en een door merg en been gaande strot heeft het vijfkoppige monster Grim Ordeal een zeer overtuigende plaat met 12 tracks afgeleverd, die muzikaal in hetzelfde hokje kan worden gestopt als het oudere werk van bands zoals Machine Head en Lamb of God. Eerder dit jaar hoorden we Grim Ordeal al voorbijkomen op de verzamel-cd Metal Inside, die verscheen op het Leeuwarder platenlabel Big Bad Wolf Records, waarop ook A Tragedy Unfolds is uitgebracht. Zwaar verplichte kost voor de liefhebbers van de betere death metal uit Nederland.

No one seems to care.
History repeats itself.
No one seems to care.