Blu-ray: American Hustle

Wanneer tegenwoordig de naam David O. Russell te zien is in een trailer, begint het hopen op weer een succes. Na de uiterst charmante Silver Linings Playbook en het indrukwekkende The Fighter, staat de naam inmiddels wel garant voor succes. Met American Hustle bleef hij deze lijn voortzetten en scoorde hij een film die zowel bij het bioscoopbezoekende publiek als de critici succesvol was. En ook de Oscarlijn werd doorgezet. Na een award vorig jaar voor Silver Linings Playbook, kon de film weer tien nominaties in ontvangst nemen. De film won er deze keer jammer genoeg geen. FOK!film geeft de film nogmaals een kans, op blu-ray. Voor de bioscoopreview zie hier.

Maar waar zit het succes van American Hustle dan in? Voornamelijk het doorgedachte script van (alweer) David O. Russell en Eric Warren Singer, die we kennen van The International. Slimme dialogen en uitgedachte settings doen deze film meer dan goed. Ook de afdeling production design mag een klopje op de schouder krijgen deze keer, want wat is de jaren 70-setting goed gelukt in deze film. Gelukkig kregen ze dat schouderklopje dan ook in de vorm van een Oscarnominatie.

En wie kregen er nog meer het blije nieuws wat betreft een nominatie? Bijna alle hoofdrolspelers van American Hustle. En dat is meer dan terecht. Er worden in deze film performances neergezet die de geschiedenis in kunnen gaan. Vooral Christian Bale, die voor zijn rol als crimineel Irving Rosenfield een ware transformatie moest ondergaan en aardig wat kilootjes moest aankomen. Maar niet alleen zijn uiterlijk moest voor de rol veranderd worden, ook zijn hele acteerstijl. Van Batman naar een sluwe crimineel, het is voor Bale niet meer dan normaal. En het onvoorspelbare vriendinnetje van Rosenfield, gespeeld door Jennifer Lawrence, is een interessant karakter dat Lawrence met verve neerzet.

Zodra de blu-ray aangezet wordt, kan je als kijker teleurgesteld worden. De enige keuze die er is, is het kiezen tussen Nederlandse of Franse ondertiteling en that's it. Bij een grote film als deze, die meer dan 250 miljoen dollar in het laatje bracht, worden er toch wel wat extra's verwacht. Een making of of sowieso een kijkje achter de schermen is wat er minimaal verwacht wordt, wanneer de blu-ray van zo'n film gekocht wordt . Deze zijn echter nergens te bekennen en dat is erg jammer. Deze film past dan vooral in de collectie van een liefhebber van Oscarfilms, maar voor een eenmalige kijkbeurt is deze blu-ray niet de moeite waard. Koop deze dus vooral voor de film, want als liefhebber kan er echt wel genoten worden van American Hustle.