Her

Wat als je verliefd wordt op een door jou zelf ingesteld systeem? Dit is eigenlijk de vraag die voor Spike Jonze de inspiratie vormde voor zijn meesterwerk Her. Hij wilde wel eens laten zien hoe het eraan toe zou gaan in een volledig gedigitaliseerde versie van onze wereld.

In deze wereld schrijven de mensen hun brieven niet eens meer op papier, of überhaupt zelf. Dit is de baan van Theodore Twombley, een zelfbenoemd romanticus, die voor meerdere gelegenheden brieven schrijft voor mensen in de stad waar hij leeft. Al met al beleeft hij aan zijn rustige bestaan genoeg plezier om de dag door te komen. Hij wil echter wel eens meer en besluit na het zien van een advertentie voor het nieuwe OS1 er zelf een te kopen. Wat hierna volgt is een interessante verhouding met zijn Operating System, genaamd Samantha (waarvan de stem wordt verzorgd door Scarlett Johansson).

De film ontving vijf Oscarnominaties, en nam in de categorie "Best Writing, Original Screenplay" de award mee naar huis. En dit is niet meer dan terecht. Met Her heeft Spike Jonze zijn doel behaald. Ook weet hij door middel van slimme en tedere dialogen tussen Samantha en Theodore te bereiken dat de kijker erin gelooft. En dit is een prestatie, aangezien er nooit werkelijk fysiek contact is tussen de twee. Ook laat de film zien hoe ver we kunnen gaan met de digitalisering van onze wereld en wat voor gevaren dat met zich meebrengt. De film brengt echter niet echt een waarschuwing over, want tegelijkertijd laat het ook zien wat voor mooie dingen zo'n wereld kan bieden.

Her brengt deze boodschap via het oog en via, zoals al eerder gezegd, het script. Wat betreft het oog zijn de sets erg geloofwaardig en kan het dus zo zijn dat onze wereld er zo uit gaat zien. Niet heel gek dus dat Her ook voor de setdecoratie een Oscarnominatie mocht ontvangen. Het oplettend oog kan zelfs nog opmerken dat een groot deel van de skyline in een echte stad is gefilmd, namelijk Shanghai. De muziek die gebruikt wordt om het geheel te ondersteunen brengt de kijker in de sfeer van de film en dus doet de score waar hij voor bedoeld is in Her.

En dan is daar nog de hoofdrolspeler, die voor zijn rol een kleine metamorfose moest ondergaan. Het ene moment zagen we Joaquin Phoenix nog als een stoere machoman in The Immigrant, en als Johnny Cash in Walk The Line, het andere moment speelt hij de kwetsbare rol van Theodore. Van Phoenix was al bekend dat hij een veelzijdig acteur was met veel talent, maar met Her bevestigt hij dit opnieuw. En alhoewel de Acadamy haar niet kon nomineren voor een Oscar, omdat de actrice dan zelf fysiek aanwezig moet zijn in de film, had Scarlett Johansson zeker een nominatie verdiend. Met haar stem laat ze Samantha tot leven komen, tot in de natuurlijkste vorm. Zeer geraffineerd gebruik van haar stemgeluid zorgt hier dan ook uiteindelijk voor.

Waarschijnlijk had iedereen hetzelfde gereageerd, als ze twee jaar geleden voor het eerst over Her hadden gehoord en dat er uit dit idee werkelijk waar een film zou voortvloeien. Maar Her blijkt een geslaagde operatie, door de juiste keuze van setting en een geslaagd script. Nu is het dan ook zo ver dat die sfeer uit Her, die zo vaak is bekroond in 2014, thuis beleefd kan worden. Op dvd, jammer genoeg zonder extra's.