Transformers: Rise of the Dark Spark

Filmgames zijn vaak het lachertje van de gamesindustrie. Vaak zitten ze slecht in elkaar en helaas is Transformers: Rise of the Dark Spark hier weer een vooraanstaand voorbeeld van.

trans

Transformers, grote robots die zich kunnen veranderen in auto's, dieren, vliegtuigen en andere objecten bestaan al jaren. De serie is geliefd onder velen en het doet pijn om dan een game als deze in je handen te krijgen. Soms vraag je je dan wel eens af hoe mensen trots kunnen zijn op het product dat ze afleveren.

Het verhaal van de game gaat er om dat er een voorwerp is, de Dark Spark, dat iemand grote krachten kan geven. De slechteriken willen het voorwerp hebben om schade te doen en de goede kant wil dit voorkomen. Ik begin het spel als een Autobot, één van de goede Transformers. Ik speel mijn missie en als ik de eerste missie heb gedaan ben ik opeens iemand van de slechte kant. An sich is dat niet erg maar wel het feit dat ik als speler dus geen uitleg krijg wie ik nu ben, waar ik nu ben en waar het verhaal heen gaat. Want de tweede missie speelt zich af voor de eerste missie, wat ik dus leerde tijdens de missie net als het feit dat ik met één van de slechteriken speelde, wat ik dus niet door had. Het verhaal van het spel kabbelt zo verder, heen en weer, onlogisch door elkaar zonder veel informatie wie je bent en wat je moet doen.

Transformers

Natuurlijk is in een Transformer-game niet alleen het verhaal heel belangrijk (wat nu niet goed zit) maar ook de actie. En daar is wel een pluspuntje over te noemen en dat is namelijk dat de game veel wapens heeft die ook allemaal anders werken. Hoe meer je speelt hoe meer je vrij speelt en hoe meer je kunt gaan experimenteren met wapens. Alhoewel dat leuk is, is de vijand minder leuk, ze zijn dom en lijken allemaal op elkaar. Dan probeer je nog een beetje hoop te halen uit het feit dat je een Transformer bent en je bijvoorbeeld kunt veranderen in een auto. Dit is voor sommige stukken ook nodig en helaas, het werkt heel slecht. Crappy besturing zorgt er voor dat je geïrriteerd raakt, wat niet zou moeten.

Sowieso is de transformatie al brak, want de knop om te transformeren zat op de PS3 onder de linker-stick, dezelfde waarmee je rondloopt. En je raadt het al, als je dus in een vuurgevecht komt en je drukt per ongeluk die stick in, wat ik dus wel eens doe, verander ik in een auto. Gelukkig kan ik dan ook schieten en rondrijden maar de besturing van de auto is om te janken. En daarnaast wil ik helemaal niet transformeren tijdens een vuurgevecht, ik wil gewoon knallen met die hap.

Transformers: Rise of the Dark Spark is in tegenstelling tot zijn voorgangers een slechte game. Iets wat iedere gamer diep in zich weet bij het horen van 'filmgame'. De hoeveelheid en diversiteit van de wapens is aardig, maar niet genoeg om plezier aan deze game te beleven. Laten liggen is dus de beste manier om van deze game te genieten.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ hoeveelheid/diversiteit wapens - Transformeren 2
  - AI