Yu-Gi-Oh! Zexal World Duel Carnival

Het is alweer even geleden maar eindelijk is het weer "Time to duel!" In de nieuwe Yu-Gi-Oh!-game voor Nintendo 3DS, Yu-Gi-Oh! Zexal World Duel Carnival.

Yu-Gi-Oh! Zexal World Duel Carnival

De naam Zexal zal veel mensen niet veel zeggen. Dit is ook niet zo gek, aangezien de Zexal-serie (nog) niet in Nederland is verschenen. Yu-Gi-Oh! Zexal is de nieuwste serie in het Yu-Gi-Oh!-universum en dit keer draait het om de onervaren duelist Yuma Tsukumo die in het bezit is van een mysterieuze ketting met bijzondere krachten. Deze krachten zorgen ervoor dat hij in contact komt met de personage Astral die Yuma vervolgens helpt bij het verslaan van zijn tegenstanders. Dit concept zagen we eerder al in de originele serie, Yu-Gi-Oh! GX en Yu-Gi-Oh! 5D's.

Yugioh! Zexal 3ds

Maar wat is er nieuw? Bij iedere nieuwe serie en game horen ook weer nieuwe kaarten en dit keer zijn het de zogenaamde Exceed XYZ-Overlay monsterkaarten. Deze monsterkaarten kun je vergelijken, voor de kenners onder ons, met de synchro-tuner kaarten uit Yu-Gi-Oh! 5D's, alleen kun je deze kaarten special summonen zonder een Tuner-monster. Deze keer kun je deze monsters namelijk special summonen door minimaal 2 kaarten met hetzelfde level op het speelveld te hebben. Het aantal kaarten verschilt trouwens per Overlay-monsterkaart, want hoe sterker het monster, des te strenger zijn de voorwaarden. De monsters die als "summonmateriaal" gebruikt zijn, gaan deze keer ook niet naar de "graveyard" maar worden gekoppeld aan het nieuwe monster. De speciale eigenschappen van het nieuwe monster kun je alleen activeren door de gekoppelde kaarten op te offeren. Ook hier geldt weer: hoe meer kaarten je wegdoet, des te beter het effect.

Exceed summon

Voor de ervaren spelers zoals ikzelf, want ik heb inmiddels bijna elke Yu-Gi-Oh!-serie gezien en vrijwel alle games gespeeld, is het dus mogelijk om vrij snel speciale monsters en sterke effecten te summonen en hoewel dit gepaard gaat met een leuke animatie, zorgt deze manier van spelen er wel voor dat het tempo in het spel weer een stuk hoger komt te liggen. Het zorgt er ook voor dat als je 5000 punten achterstaat, je in een of twee beuren gelijk kunt komen. Dit is een van de belangrijkste eigenschappen van Yu-Gi-Oh! waar ook veelvuldig in de tv-serie op gestuurd wordt. Blijf altijd geloven in je deck en kaarten.

Yu-Gi-Oh! Zexal World Duel Carnival bevat inmiddels meer dan 5500 kaarten die je tijdens de 'Story mode' en 'Free Battles' kunt gebruiken. In de Story mode, zoals de naam al zegt, volgt je het verhaal van de serie. Je kunt in het begin kiezen uit de drie belangrijkste hoofdpersonages en naarmate je verder komt, speel je meer personages vrij. In de Story Mode hoef je deze keer geen kaarten te verzamelen. Je kiest namelijk een personage en je krijgt hun deck tot je beschikking. Vervolgens word je op de wereldkaart gezet en ga je van de ene tegenstander naar de andere met tussendoor speciale events. Het is zo jammer dat er geen "open"wereld is zoals bij Pokémon, want de games lenen zich er uitstekend voor en zal ook zeker de herspeelbaarheid ten goede komen. Nu kun je tussen de battles door je deck wel aanpassen, maar het is niet mogelijk om een volledig eigen deck te gebruiken in deze modus.

yugioh zexal worldmapDit kun je overigens wel doen in de 'Free Battle-mode' en bij het starten van deze modus valt gelijk op dat je gewoon alle kaarten GELIJK tot je beschikking hebt. Dus vaarwel waardeloos starterdeck en het eeuwig battlen voor punten om boosterpacks te kunnen kopen, met de hoop dat je net die ene kaart die je nodig hebt deze keer eindelijk wél krijgt. Bij de fysieke game heeft het natuurlijk altijd zijn charme om boosterpacks te kopen en dan thuis grettig de pakjes open te maken en te zoeken naar die mooie glimmende kaarten. Wat trouwens ook vaak resulteerde in een teleurstelling, maar goed. TCG-spelers zullen dit ongetwijfeld herkennen.

Wat ik ook een teleurstelling vond ten opzichte van de eerde Nintendo 3DS Yu-Gi-Oh-game, Yu-Gi-Oh! 5D's World Championship 2011: Over the Nexus is dat er nu totaal geen multiplayer aanwezig is, zelfs geen lokale. Het is bekend dat Konami vaak twee Nintendo Yu-Gi-Oh!-games uitbrengt, waarbij de een gericht is op singleplayer en de Tournament-versie op online battles, maar toch vind ik dat in elke TCG-game onlinefunctionaliteit hoort te zitten, want er is niets leuker dan je eigen deck en skills uit te proberen tegen de rest van de wereld. Nu is het eigelijk niet meer dan een offline Yu-Gi-Oh! training game.

Yugioh! Zexal

Het bekende battlen is naast de nieuwe kaarten nog steeds gelijk gebleven. Wat tegelijk het bekende voordeel en nadeel met zich meebrengt. Voor de meer ervaren spelers is het gesneden koek en deze zullen de game en nieuwe XYZ-monsters ongetwijfeld snel oppakken. Alleen is het voor nieuwe spelers, ondanks de uitgebreide in-game tutorial, nog steeds een pittig kaartspelletje. Advies van mijn kant is dan ook: kijk ook eens de tv-serie van Yu-Gi-Oh! Zexal, want in de eerste afleveringen worden de basisregels, inclusief de nieuwe kaarten, uitgelegd. Verder is de lijst met verboden kaarten ook weer geüpdatet.

Yu-Gi-Oh! Zexal World Duel Carnival is een goede toevoeging in de serie en zorgt weer voor de nodige toffe momenten. Maar geen multiplayer is echte een gemis. Iedereen die interesse heeft in TCG (Trading Card Games) zou Yu-Gi-Oh! Eens moeten proberen, want ondanks de misschien wat "kinderlijke" tv-serie, is het inmiddels een behoorlijk volwassen kaartspel geworden.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Alle kaarten tot je beschikking - maar helaas geen eigen decks in de Story Mode 7
+ Eindelijk goede tutorials - maar blijft toch ingewikkeld voor nieuwkomers