Boek: Afterburn / Aftershock - Sylvia Day

“Houd zaken en privé altijd gescheiden. Houd politieke spelletjes buiten de slaapkamer. In zekere zin lapte ik beide regels aan mijn laars toen Jackson Rutledge mijn minnaar werd. En ik kan niet zeggen dat ik niet wist waar ik aan begon.”

Afterburn / Aftershock vertelt het verhaal van Gianna Rossi, een net afgestudeerde jongedame wier familie al drie generaties lang een restaurant runt. Gia wil haar familietraditie voortzetten en solliciteert bij Lei Yeung, de vrouw die met haar ongeëvenaarde visie elk restaurant succesvol weet te maken. Een jaar later is Gia de rechterhand van Lei. Samen staan ze op het punt een geweldige deal te sluiten, totdat Jax roet in het eten komt gooien. Twee jaar hiervoor had Gia een kortstondige relatie met Jackson ‘Jax’ Rutledge. Hij is de geweldige minnaar op wie ze hopeloos verliefd werd in Vegas. De klootzak die plotseling verdween. De schoft van wie ze nog steeds zielsveel houdt.

Ik geef toe, ik heb nog nooit een boek van Sylvia Day gelezen. Niet omdat ik het niet wilde, maar omdat ik er gewoon nooit aan toekwam. En ik baal. Ik baal zo erg. Want als al haar boeken zo leuk zijn als deze bundel, heb ik heel wat gemist de afgelopen paar jaar. Elke keer als ik dit boek oppakte, verscheen een glimlach op mijn gezicht. De plot en hoofdpersonen zijn geweldig en het verhaal leest gemakkelijk weg. Daarnaast is het niet zo’n zoetsappig en vooral voorspelbaar liefdesverhaal als je in eerste instantie denkt. Ja, Gia is smoorverliefd op een knappe, onbereikbare man en ja, she’s sleeping with the enemy, maar dat is niet alles.

Onze heldin is namelijk ook mooi, slim, onafhankelijk en maakt – meestal – geen overhaaste beslissingen. Kan ze wel houden van een man die de belangrijkste deal van haar leven wil saboteren? Is het überhaupt een goed idee om hem opnieuw toe te laten in haar leven? Aan het eind van Afterburn, het eerste boek, is Gia vastberaden uit te vinden waardoor de mysterieuze Jax is geworden wie hij is. En daar komt ze in boek twee Aftershock achter. Ik zal niks zeggen, dat verpest de pret. Want geloof me, er gaan tijdens het lezen heel wat theorieën door je hoofd. Al is het verhaal van Jax misschien niet zo spannend als je denkt.

Ook leuk: het boek heeft een prettig pikant randje. Ja, prettig pikant. Spannend, maar niet té. Het is 25 tinten grijs, geen vijftig. Al is het soms wat onbehouwen voor een vrouwelijke schrijver, hoe bekrompen dat dan ook mag klinken. Wat zeg je? Je wilt een voorbeeld? Nou, vooruit dan maar: “Hij greep de lakens vast, terwijl hij dat lange, harde stuk vlees van hem in mijn trillende lichaam pompte. Mijn climax zwol aan, aangespoord door het ritmische gebeuk van zijn bekken tegen mijn klit…” Zie, 25 tinten.

Als je houdt van een liefdesverhaal met hier en daar een erotisch tintje, een heldin met hersens en een zeer verleidelijke man – al is het alleen in woorden – dan raad ik dit boek ten zeerste aan. Laat je meeslepen in een wereld vol zoete wraak, glamour, macht, liefde en lust. Perfect voor een zwoele zomeravond.