CD: Triggerfinger - By Absence Of The Sun

Het gaat de heren van Triggerfinger de afgelopen jaren voor de wind. De mannen rockten er al stevig op los op hun eerdere platen, maar de grote doorbraak in Nederland kwam met de cover van 'I Follow Rivers' waarin met kopjes en lepeltjes geïmproviseerd werd en er een bloedstollende versie uit rolde. Daarna bracht het drietal een fijne liveplaat uit en gingen ze aan de slag voor een nieuwe plaat.

De zuiderburen lijken het coverprincipe voor hun nieuwe plaat te hebben ingesloten. Niet dat er letterlijke covers op het album staan, maar sommige tracks hebben toch enkele gelijkenissen met andere bands. Opener 'Game' en hoogtepunt 'Big Hole' hebben een rauwe Kyuss- en Queens of the Stone Age-gloed over zich heen hangen en 'Perfect Match' heeft een intro die wel verdomd veel lijkt op die van Sheryl Crow's 'Everyday Is A Winding Road'. In 'Off The Rack' lijkt het of David Bowie is ingevlogen om het nummer in te zingen en te spelen.

Toch is The Absence Of The Sun weer een echte Triggerfinger rockplaat geworden. Het klinkt vuig, rauw, lekker en doordacht, een beetje zoals de heren zich profileren. Monsieur Paul weet het mooi te verwoorden: een verzameling van versterkers, kabels en instrumenten met daartussen een rij kostuums. Kostuums, maar wel met flinke zweetplekken. Er mag dus wederom gerockt worden op de nieuwe plaat, maar soms is er plek voor een wat gedistingeerder geluid. Zo is 'Halfway There' (nog afkomstig van het materiaal van de film 'Offline') een ingetogen en bijna a capella intermezzo tussen al het gitaargeweld. Ook 'Trial of Love' klinkt wat liefelijk tussen alle distortion, overdrive en rauwe oerkreten door. Triggerfinger wijkt niet af van de succesvolle formule. Ze namen de plaat zelfs weer op in Los Angeles onder toezicht van Greg Gordon. Eenzelfde formule levert in dit geval ook weer eenzelfde uitkomst op: een goede plaat!