CD: Lune - Music and Sports

De stem van Linnéa Martinsson komt je wellicht bekend voor. Zij is degene die de vocalen op 'Teenage Crime' van Adian Lux en 'Leave The World Behind' voor de Swedish House Mafia documentaire verzorgde. Maar sinds vorige maand probeert Martinsson onder de naam Lune zelf door te breken in de muziekwereld. Het label van haar Zweedse maffia bekende, Sebastian Ingrosso, brengt de plaat uit en Carl-Michael Herlöfsson nam het mixen voor zijn rekening. En dan was er nog Mike Marsh (Massive Attack, Depeche Mode) die de plaat masterde.

Lune ziet er op de cover van het album nogal pissig en agressief uit, maar de muzikale invulling is het tegenovergestelde: zweverige droompop vult de gehele plaat. Chille, elektronische soundscapes worden vergezeld door de etherische klanken van Lunes stem. Het kabbelt, het zweeft, het golft en het zwiert soms een beetje. De plaat straalt een zekere kalmte uit die je bij het wakker worden goed kan waarderen, maar die op een drukke dag in de achtergrondruis verdwijnt.

Lunes stem en uitspraak schurken soms tegen die van Björk aan en muzikaal heeft het wat weg van een relaxte Robyn of Lorde 'light'. De elektro-invloeden komen af en toe uit de hoek van The xx, maar Lune opereert op een oppervlakkiger en minder donker niveau. Tekstueel levert de plaat geen echte hoogstandjes af en de tracks vormen helaas een vergelijkbare brei aan sfeer en klanken. Opvallende uitschieters of dieper gelaagde composities hadden de plaat wat interessanter en beklijvender kunnen maken. Nu blijft toch een achtergrondmuziekplaatje dat te veel eenvoud kent en diepgang mist.