Blu-ray: Frozen 3D

Het werd voor Walt Disney één van de grootste successen in hun geschiedenis: de animatiefilm Frozen. Geprezen met twee Oscars (beste animatiefilm en beste originele song) en met ruim 1 miljard dollar wereldwijde opbrengst is het opgenomen in de top 10 kassuccessen wereldwijd, net onder Skyfall. Ook in Nederland was de film een groot succes en was het de op twee na - The Hobbit: Desolation of Smaug en Despicable Me 2 - best bezochte film van 2013. Nu is het kassucces te koop op dvd, blu-ray en blu-ray 3D.

In een ondergesneeuwde wereld gaat Anna (Kristen Bell) samen met bergbeklimmer Kristoff (Jonathan Groff) en zijn rendieren op zoek naar haar zus Elsa (Adele Dazeem), die met haar ijzige krachten het hele koninkrijk heeft laten bevriezen. Anna en Kristoff krijgen gezelschap van sneeuwpop Olaf (Josh Gad) als ze samen de race tegen de klok aangaan om het koninkrijk te bevrijden van een eeuwige winter.

De 3D-uitgave bevat twee blu-ray-schijfjes: een met de 3D-versie en een met de 2D-versie. De 3D-blu-ray kent geen trailers en start vrijwel meteen met een passend menu. Simpele keuze: de film in 3D starten of de korte film 'Get a Horse' in 3D starten. Aan te raden is om de korte film te gaan bekijken, vooral in 3D. Hoewel deze eveneens genomineerd was voor een Oscar, heeft deze helaas niet gewonnen. Een zes minuten durend pareltje met een eerbetoon aan de vroegere Disney-verhaaltjes met een leuke twist naar de huidige tijd.

Bij het opstarten van de gewone blu-ray verschijnen er wel een trailer van Tinker Bell and the Pirate Fairy en meerdere Disneyreclames voor Disneyland, andere filmklassiekers en voor de videogame Disney Infinity. Eveneens zijn deze gewoon skipbaar en kun je zelfs vanuit de previews met een druk op de knop meteen beginnen met de film.

Na het bekijken van Frozen besef je je meteen waarom het een groot succes was: dit is een Disneyklassieker in de dop. Na het prachtige Tangled is het weer gelukt om personages te maken waar je om gaat geven in een wereld waar je normaal alleen over droomt. De nu al legendarische song 'Let it Go' zal geheid nog dagen in je hoofd zitten, maar heel erg is dat niet. Hoewel niet alle liedjes geslaagd zijn en je je soms afvraagt waarom er gezongen wordt, vergeet je dat al snel door de charme van Frozen.

Extra's

- Korte film: 'Get a Horse' (6:00)
Ook in 3D.

- Making of Frozen (3:18)
Een hilarische making-of met een verrassend einde. Kristen Bell, Josh Gad en Jonathan Groff brengen een aanstekelijke musicalversie waarin ze opbouwen naar een kijkje achter de schermen. 'How did we make Frozen?' Dat antwoord blijft ons schuldig, maar dat neemt niet weg dat dit een prachtige extra is met stiekem toch een kijkje in de keuken van het Frozen-team.

- Disney's reis van Hans Christian Anderson naar Frozen (7:28)
Gelukkig toch nog een beetje achtergrondinformatie over de film, waarbij teruggegrepen wordt naar dé Walt Disney en zijn liefde voor sprookjes. Hierbij ontdekte hij schrijver Hans Christian Anderson, wiens boek The Snow Queen zeventig jaar later de basis was voor Frozen. Interessant om iets meer te weten te komen over de thema's symboliek en het bronmateriaal.

- Verwijderde scènes (6:51)
Met introducties van regisseurs Chris Buck en Jennifer Lee. Door de informatie waar de scène over gaat is het een stuk leuker dan normaal om naar te kijken. De scènes zijn logischerwijs niet volledig geanimeerd, maar bestaan uit tekeningen.

- Videoclips (15:42)
De versie van 'Let it Go' in het Engels, Spaans, Italiaans en Maleisisch.