CD: Horses On Fire - Any Kind Of Storm

Turbo, Turbo! Godmiljaar! Deze uitspraken van de chagrijnige Kabouter Wesley lijken hier misschien misplaatst, maar ze vormen in zekere zin de basis voor de band Horses On Fire. Thijs De Cloedt en Michélé De Feudis waren beiden werkzaam als grafisch ontwerper voor de animatieserie, maar in de avonduren werkten zij aan het rockfirmament van onze zuiderburen. Hun voorliefde voor rockmuziek bracht hen bij elkaar en na toevoeging van broer Alessandro Feudis en Anthony Statius was er een nieuwe Gentse rockformatie geboren. Hun stonerrock met poppy en groovy invloeden bleven niet onopgemerkt en ze betraden als supportact samen de podia met Mark Lanegan, Triggerfinger, Band of Skulls en Rival Sons.

In de zomer van 2013 werd er door het viertal gewerkt aan de tweede plaat in studio's in Brussel en Gent. Stephane Misseghers (Soulwax en dEUS) werd ingeschakeld als producer en Adam Noble (Placebo, Red Hot Chili Peppers) als mixer/engineer. Die tweede plaat, genaamd Any Kind of Storm, is nu klaar om aan de wereld getoond te worden. Over het geheel klinkt de plaat wat lichter en toegankelijker in vergelijking met het debuut. De band heeft een stapje richting britpop en mainstream rock genomen, maar pleegt geen complete stijlbreuk met dit werk. Er zijn voldoende flarden alternatieve indierock en rauwe gitaren overgebleven voor de liefhebbers van de eerste plaat.

De pakkende popinvloeden zijn slim verwerkt in de gitaarrock. Zo is het titelnummer een lekker rauw rocknummer met de juiste hoeveelheid melodie. 'Supersonic Libertine' is energieke britrock die tussen het geluid van Stereophonics en Franz Ferdinand ligt. 'Looking Up To The Trees' levert fijne, rammelende garagerock af met een catchy pianorefreintje en 'Houdini' neigt naar wat ruigere bluesrock à la Triggerfinger. Dat er meer ruimte is voor toegankelijkheid blijkt uit de mainstream rockklanken van 'Battle Royale' en de ballade 'What Else Can I Do'. Het album is hierdoor een verzameling van pakkende rocktracks geworden die aanstekelijk klinken, maar soms ook nog dat extra ruwe randje hadden mogen hebben om pittiger te klinken.