Yoshi's New Island

Yoshi's Island begon ooit als game in de Mario-serie, maar is inmiddels een eigen serie geworden dat alweer toe is aan het vierde deel. Na het unieke Yoshi's Island voor Super Nintendo volgden nog Yoshi's Story voor Nintendo 64 en Yoshi's Island DS, maar beide kwamen niet tot de grote hoogten van het origineel. Nintendo probeert het nu nogmaals met Yoshi's New Island voor Nintendo 3DS.

Aan het einde van de Super Nintendo-periode nam Nintendo een zijweggetje voor hun Super Mario-platformgames. Niet langer speelde je als de twee Italiaanse broers, maar je bestuurde nu Yoshi! Yoshi was een aantal jaar eerder geïntroduceerd in Super Mario World en het vervolg gooide je terug in de tijd.

Op een avond is een ooievaar met twee baby's onderweg naar de kersverse ouders. Het blijken Baby Mario en Baby Luigi te zijn. Onderweg wordt de ooievaar aangevallen en nemen de schavuiten Baby Luigi mee. Baby Mario valt naar beneden en wordt daar per toeval opgevangen door een van de vele gekleurde Yoshi's op Yoshi's Island. Samen gaan ze op pad om Luigi te redden uit de klauwen van de slechteriken.

Het verhaal in Yoshi's New Island is exact hetzelfde en hoewel dat bij de 'gewone' Mario-games ook altijd het geval is, voelt het hier wat vreemd. Het allereerste level is ook een kopie van het eerste level van het origineel. Ik was hierdoor behoorlijk in de war en heb even opgezocht of de game niet toevallig een remake was.

Dat blijkt dus niet zo te zijn en alle andere levels zijn gewoon nieuw. De opzet is natuurlijk wel hetzelfde. Je kunt als Yoshi vijanden opslokken, ze uitpoepen als ei en die vervolgens weer weggooien als wapen. Er zijn in totaal zes werelden met acht verschillende levels. Elk vierde en achtste level eindigt met een eindbaasgevecht: ofwel met Kamek, ofwel met een enorme versie van een karakteristieke vijand uit die wereld.

Niet alleen de eindbazen zijn groot op New Island. Nintendo heeft reuze-eieren geïntroduceerd die je kunt leggen na het eten van reuze Shy Guys. Hoe dit biologisch werkt zonder dat Yoshi uit elkaar scheurt is me een raadsel, maar op bepaalde momenten worden de reuze-eieren gebruikt om muren weg te schieten. Er wordt weinig gebruik van gemaakt en het is niet meer dan een gimmick. Dat geldt ook voor de secties waarin Yoshi verandert in een bepaald voertuig dat met motion controls bestuurd moet worden.

De uitdaging in Yoshi's New Island zit 'm overigens niet in de levels of de eindbazen, je kunt zonder inspanning met gemak de game uitspelen. Aan het eind had ik zo'n 100 levens verzameld zonder trucjes of er specifiek voor te spelen. Zelfs de allerlaatste eindbaas (drie keer raden wie dat is) is een eitje. De gamers die niet van gemakkelijke games houden kunnen de game overslaan, of als ze echt Yoshi-fan zijn proberen 100% te halen. Voor sommige bloemen of rode muntjes moet je wel een beetje je best doen en wat zoeken naar geheime uitgangen.

Een veelgehoorde kritiek bij het zien van screenshots en trailers de afgelopen maanden was dat de game niet de uitstraling heeft die het origineel had. Nu is dit gedeeltelijk terecht, de handgetekende stijl van de SNES-versie is legendarisch goed, maar New Island is zeker wel een schitterende game. Het 3D-effect is in deze game bijvoorbeeld heel subtiel aanwezig en geeft niet die overdreven in-your-face ervaring maar voegt net dat beetje extra diepte aan het uiterlijk.

Geluid is ook vaak een belangrijk onderdeel van een game en goede muziek kan ontzettend veel toevoegen. Helaas slaat Yoshi's New Island de plank compleet mis: de soundtrack is vreselijk. Ik weet niet wat de componisten bij Nintendo aan het doen waren, maar dit slaat echt nergens op. Volgende keer weer gewoon Koji Kondo inhuren en dit niet bij laffe second party developers uitbesteden.

Naast de hoofdgame zijn er ook nog minigames voor twee spelers. Je kunt de games via downloadplay spelen met elke 3DS-gamer in de buurt, ze hoeven er de game niet voor te hebben. Over het algemeen stellen de minigames niet veel voor en ik heb het gevoel dat ze de tijd die in de minigames is gestoken beter hadden kunnen besteden.

De in totaal zes minigames zijn te mager om lang te boeien (eieren naar balonnen gooien om te zien wie de meeste kan doen klappen, joepie) en er zullen weinig gamers zijn die meer dan één sessie doen. Misschien dat de allerkleinste 3DS-gamers van een jaar of zes hier wel plezier uit halen, maar dat weet ik niet.

Yoshi's New Island heeft het natuurlijk ontzettend moeilijk. Als platformer op een Nintendo-console of handheld is de concurrentie moordend. De game valt daarom met de eerste indrukken wat tegen, zeker nadat we vorige maand het geweldige Donkey Kong Country Tropical Freeze mochten spelen.

New Island mist simpelweg de extra glans, de Nintendo-magie, die veel andere games zo bijzonder maakt. Op andere platformen zou het in de bovenste regionen meedoen binnen het platformgenre, maar nu redt de game het niet. Het originele Yoshi's Island blijft de onovertroffen Yoshi-game, maar New Island is wel de beste poging om in de buurt te komen en verslaat de DS-versie met gemak.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Een vleugje nostalgie - Mist de Nintendo-magie 6
+ Mooi, sfeervol en warm uiterlijk - Soundtrack stelt teleur