Het Verloren Vriendje en Andere Verhalen

De afgelopen week verscheen in de reeks Animated Shorts de verzamel-dvd Het Verloren Vriendje en Andere Verhalen, waarop we een vijftal zeer fraaie animatiefilms uit alle uithoeken van de wereld tegenkomen. In tegenstelling tot Oh Willy, een animatiefilm voor een volwassen publiek, zijn de filmpjes op Het Verloren Vriendje en Andere Verhalen geschikt voor kijkers vanaf 4 jaar en ouder. Waarmee we dus absoluut niet willen zeggen dat het kinderachtige filmpjes betreft!

Het Lampje (The Light)

The Light is een indrukwekkende animatiefilm van de Japanner Yuta Sukegawa. In een desolaat landschap hangt een oude straatlamp aan een kabel vlak boven de grond. Door het vage schijnsel van de lamp ontkiemt er een zaadje in de grond, die op weet te groeien tot een prachtige bloem.

The Light
The Light

Het 7 minuten durende filmpje van Yuta Sukegawa won al diverse prijzen op filmfestivals. Ondanks de in en in trieste pianomuziek blijft het toch een braaf en schattig filmpje over een verrassende vriendschap.

De Grote Broer (Der Grosse Brüder)

Jesús Pérez en Elisabeth Hüttermann regisseerden deze bijzondere Duits-Zwitserse animatiefilm over een wereldberoemd thema dat ook bij kinderen niet onbekend is: pesten! Een tekenaar heeft een tweetal kopvoeters op papier gezet en is net bezig met een derde figuurtje als hij wordt afgeleid. De twee getekende figuren, een jongen en een meisje, kijken naar het onafgemaakte figuurtje en besluiten om deze uit te gaan testen. Dat gaat gepaard met trekken, porren, schoppen en uitlachen.

Der Grosse Br?der
Der Grosse Brüder

Pérez en Hüttermann leverden met Der Grosse Brüder een prachtig filmpje af, waarmee ze op subtiele wijze laten zien hoe het pesten van andere mensen zich tegen de pester kan keren. Gelukkig kent het filmpje wel een vrolijk einde.

Zo Gaat Het Beter (Much Better Now)

Much Better Now is een Oostenrijkse animatiefilm die eigenlijk een geanimeerd filmpje over surfen had moeten worden. Door gebrek aan budget ontstond dit creatieve filmpje waar we een combinatie zien van stop-motion met live-action en 3D-animatie.

Much Better Now
Much Better Now

De hoofdrol in het animatiefilmpje van Philipp Comarella en Simon Griesser is een boekenlegger. Op zekere dag zet een windvlaag een spannend avontuur in beweging, als de boeklegger uit een boek wordt geblazen en al surfende over de wapperende pagina’s de dag van zijn leven beleefd. Maar liefst 6 minuten genieten van dit juweeltje van productiehuis Salon Alip.

Flessenpost (Bottle)

In de stop-motionfilm van Kirsten Lepore zien we hoe een sneeuwman en een zandmannetje met elkaar communiceren via een lege fles. Telkens stoppen ze weer iets in de fles en vertellen elkaar daar een verhaal mee. Ze worden steeds nieuwsgieriger naar elkaar maar zullen ze elkaar ooit weten te bereiken?

Bottle
Bottle

Regisseur Kirsten Lepore besloot een stop-motionfilm te maken op drie locaties: op een zandstrand, in de koude sneeuw én onder water. Zonder ook maar één woord tekst weet Bottle precies uit te beelden wat er bedoelt wordt.

Het Verloren Vriendje (Lost and Found)

De dvd sluit af met het titelverhaal. Het Verloren Vriendje, dat oorspronkelijk in 2008 werd uitgebracht onder de titel Lost and Found, is een hartverwarmende animatiefilm van Philip Hunt, gebaseerd op het gelijknamige prentenboek van Oliver Jeffers uit 2005. In de 24 minuten durende film zien we de belevenissen van een kleine jongen, die op zekere dag een pinguïn voor zijn deur aantreft. De jongen gaat eerst onderzoeken of er iemand een pinguïn is verloren en gaat naar de lokale bibliotheek om uit te vinden waar het dier vandaan komt. Het jongetje besluit vervolgens om de pinguïn dan zelf maar met een bootje terug te brengen naar de Zuidpool.

Na een spannende reis is de vogel weer waar hij behoort te zijn, maar onderweg naar huis vindt het jongetje een koffertje van de pinguïn in zijn bootje, met daarin een foto van hun beiden. Het jongetje krijgt heimwee naar zijn vriendje van de Zuidpool en besluit om terug te keren. Dan ontdekt hij dat de pinguïn spoorloos vertrokken is. Verdrietig keert het jongetje terug naar huis waar hem een enorme verrassing staat te wachten.

Lost and Found

Deze prachtige animatiefilm, met de vertelstem van Jim Broadbent (of van de Vlaming Warre Borgmans, als je de film in het Nederlands wil zien), won al meer dan 60 prijzen op allerlei toonaangevende filmfestivals. Zo ontving dit pareltje van Philip Hunt de BAFTA voor de Beste Animatiefilm voor kinderen, de prijs voor Beste Kortfilm op het Busker Filmfestival in Denemarken, de publieksprijs op het Anima Festival in Brussel en de Crystal Award op het beroemde Animatiefilmfestival van Annecy.

Conclusie: Een prachtige verzameling van bijzondere animatiefilms, die je gerust vaker kan bekijken. Filmpjes gemaakt met liefde voor het filmvak en die eigenlijk niet mogen ontbreken in de verzameling van liefhebbers van de betere animatiefilms.