Boek: Ton Theunis - De goedgelovige weduwe

In De goedgelovige weduwe volgen we het verhaal van Tante Merie. Merie is een oude dame die haar leven baseert op oude tradities en waarvan de man pas is overleden. De onlangs overleden man van Merie, Pieter, was een topfunctionaris bij Shell en beschikte op die manier over een flinke bankrekening. Een bankrekening die niet alleen binnen de familie bekend is.

Theunis neemt je direct mee in de sobere leefstijl van Merie. Ondanks dat haar bankrekening uitpuilt van het geld, leeft zij volgens vaste tradities zonder veel geld te verspillen. Merie wordt echter ook ouder en heeft hulp nodig, het feit dat ze niemand vertrouwt leidt ertoe dat haar buurman Herman Kalter steeds meer voor haar gaat zorgen. Het begint met simpel poetswerk en eindigt uiteindelijk met het huis en vele tonnen die op zijn bankrekening bijgeschreven worden.

Hetgeen het boek echt sterk maakt is het realisme waarmee het verhaal wordt weergegeven. Herman dringt steeds verder in tot de persoonlijke levenssfeer van Merie en weet op slinkse wijze de familie steeds verder van haar weg te drijven. Het leidt er uiteindelijk toe dat Merie, ook gezien haar leeftijd en gezondheidsperikelen, steeds afhankelijker wordt van Herman. Daarbij komt dat Herman 'paranormaal begaafd' is. Als medium heeft hij contact met het dodenrijk en stuurt steeds berichten van Pieter aan Merie die haar opdragen om zoveel mogelijk geld aan Herman te geven.

De goedgelovige weduwe is een spannend boek. Het is geen dik boek, dus je leest het vrij snel uit. Theunis heeft een sterk verhaal opgezet dat tot het einde toe spannend blijft. Theunis heeft van zijn werkzaamheden bij het Ministerie van Justitie perfect gebruik gemaakt door het boek ijzingwekkend realistisch te schrijven.