Boek: Steve McCurry - Voorbij de Camera

De Moedjahedien smokkelde hem van Pakistan naar Afghanistan. Daar fotografeerde hij het conflict tussen de opstandelingen en het marxistisch bewind. De New York Times pikte dit verhaal op, wat de doorbraak van Steve McCurry als reportagefotograaf betekende. Voorbij de camera: Het verhaal achter de foto vertelt over deze en andere ontberingen die hij moest doorstaan bij het maken van zijn documentaires.

Steve McCurry is een veel geprezen Magnum-fotograaf en won prestigieuze onderscheidingen voor zijn moedige ondernemingen. Voorbij de camera bevat meer dan honderd prachtige, iconische, foto’s. Op indringende manier deelt de fotograaf zijn werkwijze. Door middel van notities uit zijn dagboeken krijgen de verhalen een persoonlijk karakter. De aanbevelingsbrieven van de redacties aan overheidsinstanties laten op hun beurt zien, hoe bureaucratische barrières doorbroken konden worden.

© FOK.nl / Unieboek Spectrum / Terra / Phaidon
Documenten die McCurry toegang tot India verschaften.

De reportages spelen zich voornamelijk af in Azië. Tijdens zijn reis naar India rond 1980 begon zijn liefde voor dit continent. De verhalen zijn helder opgedeeld in hoofdstukken en variëren van de oorlog in Irak tot de HIV-problematiek in Vietnam. Het laat zien dat McCurry zeer goed in staat is om het verhaal van verschillende kanten uit te lichten. De ene keer staat hij tussen de explosies of vliegen de kogels hem om de oren; de andere keer geeft hij een gezicht aan het conflict met indringende portretten. Een goed voorbeeld van dat laatste is wel de iconische cover van National Geographic Magazine met Sharbat Gula.

Wie louter benieuwd is naar het technische aspect van McCurry’s fotografie wordt mager bediend. Er wordt slechts tussen neus en lippen door verteld over zijn apparatuur en filmkeuze. Foto’s van de bestelformulieren geven hier wel inzicht in, maar het is geen vast onderdeel van de afzonderlijke verhalen.

Steve McCurry tijdens zijn barre ondernemingen.

Voorbij de camera is het enige boek dat je een kijkje geeft in de werkwijze van Steve McCurry. Daarmee is het een geweldige inspiratiebron voor een ieder die geïnteresseerd is in de fotojournalistiek.

Uitgever Terra
ISBN 9789089895875
Aantal pagina's 264