F1 2013

Toen Codemasters een aantal jaar geleden de Formule 1-licentie opkocht werd er enthousiast gereageerd vanuit de gamewereld. Een aantal edities later is dat enthousiasme ietwat getemperd. De games zijn zeker aardig maar zitten nog vol met bugs en andere fouten. Codemasters heeft weer heel erg enthousiast beloofd dat alle bugs er nu uit zouden zijn en dat dit dé Formule 1-game zou zijn. Is het ze ook echt gelukt?

f1

Niet echt. Deze game is een beetje als Jos Verstappen, je hebt hoop  in hem, maar uiteindelijk belandt hij toch wel in de grindbak. Het lijkt erop dat ze de game een heel klein beetje mooier hebben gemaakt, een nieuwe gamemode eraan hebben geplakt en zo in de winkel hebben gelegd. Ik vraag mij echt af hoe ze hier een jaar over hebben gedaan, want het spel zit nog steeds vol met bugs, fouten en te veel fouten.

We are devs, we need sleep!
De bugs die in de voorgaande delen zaten zitten er bijna nog allemaal in. De A.I. remt op de meest vreemde tijden en beuken gezellig op je in wanneer het mogelijk is, alleen jij hebt last van schade aan je banden, dit staat uit voor de computer gestuurde tegenstanders. Op het internet lees je ook extreem veel over bugs in de pc-versie. Wat te denken van dat je sneller gaat als je een betere computer hebt? Raar maar waar. Er zitten gewoon te veel fouten in deze racegame, het is nog steeds een goed spel, want de basis van de F1-serie van Codemasters is gewoon goed, maar er gebeurt zo weinig elk jaar dat het gewoon schrikbarend is dat men hier zestig euro voor durft te vragen.

F1 2013

Er is wel een nieuwe gamemode toegevoegd, de Classic Mode. Heel erg apart is dat je hier los voor moet betalen, aangezien je hiervoor de Classic Edition van het spel moet kopen. Hier zitten tracks en racers en bolides uit de jaren 80 en 90. Een aardige toevoeging, maar belachelijk dat hier nog extra kosten aanzitten.

Grafisch is de game weer wat mooier dan voorheen, de pis-filter die er in het begin op zat (alles was zo geel) is nu na al die jaren gelukkig helemaal uitgezet waardoor het er een stuk realistischer uitziet. Het is een van de mooiste racegames op de huidige consoles en dat zegt wel wat. Met veel wagens op de weg verliest de game niet echt veel aan frames per seconde en dat is een vooruitgang ten opzichte van de vorige delen. Het geluid is ook meer dan degelijk.

Conclusie:
Maar hoewel het dus allemaal degelijk is kan ik er met mijn hoofd nog steeds niet bij dat dit wellicht naast de FIFA-games voor de PSVita kan staan voor matigste, karigste en meest uitgemergelde sequel ooit. Er is gewoon ongeveer niets aangepast. Uiteraard zitten alle goede coureurs weer bij de goede teams, maar dat is wel het minste wat je kan verwachten. Hoe het kan dat ze extra geld durven te vragen voor iets wat gewoon logisch is dat erbij zit, de Classic Mode, snap ik niet. Je maakt een nieuwe game, daar moet neem ik aan iets nieuws inzitten, anders koopt niemand het. Dat je daarvoor een special edition moet maken slaat alles. Die mode is leuk voor de fans, maar de fans zouden eigenlijk beter moeten weten en dit spel moeten overslaan. Ja het is nog steeds een prima racespel en ook een prima F1-spel, maar de luiheid die Codemasters tentoonstelt met F1 2013 is ronduit belachelijk.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Basisgame is nog steeds prima - A.I. is een drama 5,5
+ Classic Mode erg leuk voor fans - Weinig updates