Machete Kills

De films van Robert Rodriguez zijn bijna een genre op zich; zijn oeuvre leest als een ode aan Mexico en de Latijns-Amerikaanse cultuur, maar altijd met een knipoog en een flinke trek in 'good clean fun'. Met een berg geweld. Zijn Mariachi-trilogie, met Desperado als bekendste film, is één van zijn bekendste werken, wellicht na de comicverfilming Sin City, waar de regisseur een vervolgfilm van heeft gepland in 2014.

Waar Rodriguez bij veel filmliefhebbers ook bekend van is, is zijn samenwerking met Quentin Tarantino. Hij regisseerde scènes van Pulp Fiction, maakte muziek voor Kill Bill en samen maakten ze het tweeluik Grindhouse, bestaande uit Tarantino's Death Proof en Rodriguez' Planet Terror, waarbij ze actief betrokken waren bij elkaars films.

Machete Kills: Danny Trejo en Demi?n Bichir

De neptrailer voor de toen nog niet bestaande film Machete, die te zien is aan het begin van Planet Terror, is er eentje met een oorsprong. Tijdens Desperado leerde Rodriguez Danny Trejo kenden, en ontdekten ze dat ze niet al te verre familie van elkaar waren. Rodriguez was onder de indruk van Trejo's verschijning en bedacht een personage voor hem, dat hij een test drive gaf in de kinderfilm Spy Kids. Daar was Uncle Machete een geheim agent en uitvinder. In Machete, uit 2010, werd het personage opnieuw uitgevonden. De film was erg trouw aan de neptrailer uit 2007 en vertelde over de Mexicaanse Federale die erin werd geluisd door een senator uit Texas. Het leidde tot een heerlijke pulpfilm over geweld, Mexicanen en immigratiepolitiek met dat prettige Rodriguez-sausje: stereotype personages in toch wat overdreven geweldssituaties en een verhaal dat voornamelijk draait om de lol. Niet gek dat de film goed scoorde en schreeuwde om een vervolg.

Het eerste vervolg, Machete Kills, werd (samen met een derde film) oorspronkelijk voor de grap aangekondigd aan het einde van Machete, maar het succes van die film heeft geleid tot het daadwerkelijk kunnen realiseren van het vervolg. Waar Machete nog best mild was in het heerlijk overdrijven van situaties, gooit Kills daar een schepje bovenop. Machete Cortez wordt ingehuurd door de president van de Verenigde Staten, gespeeld door Charlie Sheen, om een Mexicaanse terrorist te bestrijden. Het stort Trejo's heerlijk eenvoudige goedzak in een strijd met spionnen, Bond-villains en handlangers, terwijl hij wordt achternagezeten door een huurmoordenaar die wel van verkleedpartijtjes houdt.

Machete Kills is in alle opzichten een ronduit belachelijke film, met geweld dat over de top is, schurken die niet serieus te nemen zijn en een spanningsboog die halverwege alweer aan de aandacht ontstnapt is. Rodriguez weet precies wat hij met deze filmserie wil en dat is gewoon ontzettend leuke pulpfilms maken. Machete is een held waar Rambo en McClane het van verliezen, die ingeschakeld wordt om een schizofrene terrorist te stoppen die een raket op Washington, D.C. gericht heeft. De foute elementen stapelen zich op, terwijl Trejo en co-sterren Michelle Rodriguez, Mel Gibson, Sofia Vergara en Lady Gaga zich vermaken met bewust overdreven beeld- en geweldsgrappen.

Het tweede deel uit wat hopelijk daadwerkelijk een trilogie gaat worden weet de humor en het over de top geweld vanaf de eerste minuut verder uit te vergroten. Hiermee wordt de hilariteit nog groter dan in de voorganger en wordt pijnlijk duidelijk hoe lachwekkend sommige meer serieuze misdaadfilms soms kunnen zijn. Maar Machete Kills is geen kritiek op Hollywood; het is gewoon een sterke voortzetting van Rodriguez' werk die behoorlijk ongeschikt is voor wie Machete maar flauw vond, maar een absolute aanrader voor wie er de humor wel van inzag. Machete Kills is met een heerlijke mix van geweld, humor en avontuur wellicht een van de vermakelijkste films van het jaar.