FIFA 14

Elk jaar komt er rond eind september een nieuwe FIFA-game uit en zo ook dit jaar. Veel fans van de serie kopen de game blind, maar is de nieuwe game ook de volle pond waard? EA Sports belooft dit jaar dat spelers realistischer bewegen. Ook zullen teamgenoten slimmere looplijnen hebben en kun je met sterke spelers de bal effectief afschermen. Verder is er de toevoeging van co-op seizoenen en is Ultimate Team weer op de schop gegaan. Kan FIFA 14 deze beloftes inlossen?

Header

Gameplay
Vorig jaar draaide de game, vooral online, om snelheid. Snelle spelers waren bijna niet af te stoppen en zo werden de trage, sterkere spelers het ondergeschoven kindje.  In FIFA 14 merk je al gauw dat deze bonkige spelers, zowel de verdedigers als aanvallers, een stuk efficiënter zijn dan vorig jaar. Bloedsnelle spelers zoals Aubameyang, Walcott en Biabiany zijn nu vrij gemakkelijk van de bal af te zetten. Dit betekent overigens niet dat ze nutteloos zijn, want met slimme steekballen zijn ze absoluut nog goed te gebruiken. Overigens zijn deze steekballen ook weer erg handig, nu teamgenoten beter vrij proberen te lopen.

EA Sports heeft met 'precision movement' dit jaar weer een aanpassing aan het dribbelsysteem ingevoerd en wat mij betreft is dat een goede keuze. Waar spelers eerst vrijwel gelijk aanvoelden, merk je nu echt enorme verschillen tussen spelers als Oscar Cardozo en Neymar. Cardozo kan veel minder snel van richting veranderen, terwijl Neymar wel erg behendig is. Het maakt het spel een stuk realistischer en ook leuker om te spelen.

FIFA 14 (Foto: EA Sports)

Ook het nieuwe 'protect the ball' werkt goed. Spelers als Pellè of Balotelli kunnen nu hun lichaam in de strijd gooien en ook dit maakt de grotere spelers weer effectiever dan vorig jaar.  De bal afschermen vergt even wat oefening, maar het is een handige techniek, zonder dat deze overpowered is.

Als laatste grote verandering heeft de ontwikkelaar 'pure shot, real ball physics' geïntroduceerd. Dit systeem zorgt ervoor dat spelers anders schieten, afhankelijk van hun positie, de positie van de bal en hoe goed hun traptechniek is. Ook dit werkt prima, zo zie je nu een stuk meer variatie in schoten.

De vorig jaar geïntroduceerde skill games zijn dit jaar weer van de partij. Er zijn nu meer categorieën en ook dit jaar zijn ze leuk en vooral nuttig. De skill games zijn erg handig om bijvoorbeeld je vrije trappen of voorzetten te oefenen.

Een volledig nieuwe functie dit jaar is het kunnen spelen van 'co-op seasons'. In deze modus kun je online twee-tegen-twee spelen. Overigens hoef je niet met z'n tweeën samen op de bank te zitten, je kunt ook online samen spelen tegen andere gamers.

FIFA 14 FUT (Foto: EA)

Ultimate team
Ultimate team is ongetwijfeld de populairste gamemodus in de FIFA-serie. Door het kopen van virtuele pakjes voetbalplaatjes of het kopen van kaartjes van andere spelers kun je uiteindelijk jouw ultieme team samenstellen.

Dit jaar zijn er weer enkele veranderingen doorgevoerd. Vorig jaar waren er nog zogenaamde formatiekaartjes, waardoor de voetballers in hun bepaalde formatie de meeste chemistry kregen. Bij maximale chemistry spelen spelers het beste, omdat hun stats dan het hoogste zijn. Dit jaar zijn de formatiekaartjes niet meer in het spel aanwezig. Dit zorgt ervoor dat gamers makkelijker kunnen wisselen tussen hun favoriete formaties, zonder eerst weer formatiekaartjes te hoeven kopen voor al hun spelers.

Xbox 360-spelers kunnen, vanaf de lanceerdatum van de Xbox One, dit jaar ook zogenaamde FIFA 14 Legends bemachtigen. Spelers zoals Bergkamp, Gullit en Pelé zullen dan ook in je team kunnen spelen.

FIFA 14

Ruwe randjes
Helaas zijn er niet alleen maar positieve kanten aan FIFA 14. Zo is het Nederlandse commentaar nog steeds tenenkrommend. Evert ten Napel en Youri Mulder kramen nog steeds dezelfde monotone onzin uit. Als dat niet irritant genoeg was, is het commentaar ook geregeld fout. Evert geeft bijvoorbeeld aan dat ik een vrije trap krijg, maar in werkelijkheid heb ik juist de overtreding gemaakt. Dit soort fouten zitten al jaren in de game en dit kan en moet gewoon beter.

Nog een irritant punt aan de game is het feit dat de filmpjes bij een wissel één-op-één gekopieerd zijn uit FIFA 13. Nu is er op zich niets verkeerd aan het gebruiken van goede elementen uit je vorige game, maar deze zijn irritant en naar mijn idee voegen ze niets toe.

In de eerste paar dagen na de release zaten ook een aantal vervelende punten qua gameplay. Zo waren geplaatste schoten, ook wel 'finesse shots' genoemd, veel te effectief. Met een goede spits vloog bijna elke bal het doel in. Dit is ondertussen gepatcht.

Ook wordt soms op onbegrijpelijke moment afgefloten. Soms verstuur je net een lange pass, maar fluit de scheidsrechter precies op dat moment af voor de rust of voor het einde van de wedstrijd. Ook wordt soms, onterecht, geen voordeel gegeven als de verdediger de bal heel licht raakt, ook al raakt de aanvaller de bal nooit echt kwijt.

FIFA 14 (Foto: EA Sports)

FIFA 14 is, zeker voor de echte voetbalfans, een goede game. Ultimate team brengt weer uren aan verslavende gameplay met zich mee en ook de nieuwe co-op seasons zijn een leuke, nieuwe toevoeging. De gameplay zelf is wat mij betreft echt de goede kant op gegaan. Het feit dat het online niet alleen maar om de snelle jongens meer draait, maakt de wedstrijden een stuk spannender en leuker. Ook dit jaar is de game weer niet revolutionair, maar wel erg leuk om te spelen. Grafisch is er erg weinig verschil tussen FIFA 13 en FIFA 14. Al met al een prima game voor de echte fans.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Snelheid minder belangrijk - Nederlands commentaar tenenkrommend 7,5
+ Co-op seasons - Af en toe rare beslissingen scheidsrechter