Grand Theft Auto V

Grand Theft Auto V reviewen is zoals het degusteren van een oude klassewijn. Van tevoren weet je al dat je een topstuk in handen hebt, maar je zit toch nog met enkele prangende vragen. Gaat de wijn/serie mee met zijn tijd, hebben de makers de drank/game lang genoeg laten rijpen, maar vooral: is hij werkelijk zo goed als je hoopt?

GTA V header

Het zou belachelijk zijn om niet meteen hierop te antwoorden: natuurlijk voldoet Grand Theft Auto V aan de verwachtingen. Zoek een willekeurige gameplaytrailer op en je begrijpt al waarom. De vijfde telg uit de serie voegt een hoop nieuwe dingen toe zonder ooit de roots van Grand Theft Auto te verliezen. Hoe heeft Rockstar dit gedaan?

Vrienden
De grootste vernieuwing van deze kaskraker is al lang geen geheim meer. Deze keer bestuur je niet één, niet twee, maar drie personages in het fictieve San Andreas. Het geeft Rockstar de ruimte om verschillende stijlen te combineren, zonder dat het totaalplaatje gefragmenteerd of chaotisch wordt. Het eerste hoofdpersonage is Michael de Santa, een berucht bankovervaller op vervroegd pensioen. Hij woont in Los Santos, de luxebuurt van San Andreas, en is niet bepaald een perfecte familieman. Zijn vrouw gaat vreemd, zijn zoon is een hopeloos verslaafde gamer en zijn dochter is van mening dat beroemd worden gelijkstaat aan het verkopen van haar lichaam. Niet bepaald een happy family dus, en dat vindt Michael ook. Michael is een man die ooit veel betekende, maar nu met veel gebreken te kampen heeft en zich daar door probeert te worstelen. Net daarom werd hij meteen mijn favoriet (hoewel Trevor bij veel mensen een streepje voor heeft).

Grand Theft Auto V (Foto: Rockstar)

Franklin, het enige zwarte hoofdpersonage, is misschien nog wel het meest stereotiep. Samen met zijn niggas voert hij klusjes uit om geld te verdienen en zo uiteindelijk aan de top van het milieu te geraken. Maar eigenlijk weet hijzelf ook wel dat dit nooit het geval zal zijn. De frustraties, maar ook de typische conversaties van Franklin en zijn vrienden zorgen voor heel wat genietbare conversaties, die net zoals de rest van de stemmen trouwens overtuigend worden neergezet. Het personage op zich stelt niet al te veel voor, maar dat maakt hij dan weer goed door zijn dialogen.

En zo komen we aan bij het derde personage: Trevor. Hopelijk kocht je vorige maand niet Saints Row IV, want de echte absurditeit en ridicule situaties vind je alleen bij deze geschifte psychopaat. Vriendjes maken doet hij door zijn laars op hun hoofd te plaatsen, vrouwen charmeert hij door ze uit te schelden en wanneer hij het met één persoon aan de stok krijgt, mag de rest van de buurt er meteen ook aan geloven, natuurlijk met behulp van zijn shotgun. Wat gameplay betreft, zal iedereen zijn gading wel vinden bij Trevor. Op ethisch vlak ken het je echter wel tegen de borst stoten. Net omdat je met Trevor speelt, had ik hier geen problemen mee. Hij is gewoon geen antiheld maar eerder een rotzak. Als je je hier over kan zetten, is de kans groot dat je met hem de meeste uren op de teller zal hebben staan.

Variatie
Wanneer deze drie personages na enkele uren samenkomen, voelt Grand Theft Auto V aan als een bijna perfecte harmonie die het midden houdt tussen verkennen, racen en schieten, maar bovenal klasse. Spijtig genoeg zal je je daarvoor toch wel afvragen wanneer de echte actie begint, aangezien je na de proloog al snel enkele saaie ‘been there, done that’ opdrachten voorgeschoteld krijgt. Na die eerste uren begin je trouwens aan de eerste missie waarbij je alle drie de personages kunt besturen. Plots voel je dat je een heuse klassewijn in je glas hebt zitten. Hetzelfde geldt voor het verhaal. Ook dit begint niet al te interessant, maar naarmate je verderkomt weet het je aandacht wel vast te houden. Het wordt nooit een literair meesterwerk, maar de opdrachtgevers geven het verhaal toch nog de nodige inhoud. Net zoals de meeste personages in Grand Theft Auto zijn ook zij niet vernieuwend, maar ze worden wel allemaal overtuigend neergezet, waardoor je dat al snel vergeet.

Grand Theft Auto V (Foto: Rockstar)

Deze wijn beschikt overigens over heel wat verschillende smaken, aangezien elk personage zijn unieke ingrediënt toevoegt. Michael beschikt over bullet time. Met deze kracht vertraag je Max Payne-gewijs even de tijd om zo nauwkeurig enkele headshots uit te delen. Franklin heeft ook het vermogen de tijd te vertragen, maar alleen wanneer hij in zijn bolide de straten doorkruist. Uiterst handig tijdens races en onze persoonlijke favoriet. Trevor kan dan weer overschakelen in furiemodus, waardoor hij in een vlaag van waanzin een energie- en krachtboost ontvangt om zo op alles te schieten dat nog beweegt. Een meer typerende superkracht zou je je niet kunnen bedenken.

Grand Theft Auto V (Foto: Rockstar)

Niet alleen door middel van de unieke vaardigheden, maar vooral door de grote verscheidenheid aan missies weet Rockstar zich deze keer van de vorige games in de serie te onderscheiden. Een mortuarium binnendringen door de dood te veinzen, op de kaai van de haven enkele machines besturen of bommen droppen met een vliegtuig: Grand Theft Auto V geeft je de vrijheid om te doen wat je wil. Vrijheid is deze keer, nog meer dan in de vorige delen, het sleutelwoord. En daar heeft de spelwereld natuurlijk veel mee te maken.

Vrijheid
De kaart van San Andreas is zo overweldigend groot dat je met een vliegtuig niet meteen van de ene naar de andere kant kan vliegen. En ook hier weer is variatie de troef. Van de ruige stoffige trailerparken over bossen en gebergte tot aan het centrale punt Los Santos: elk gebied wordt vertegenwoordigd. Ben je de stad beu, ga dan even zwemmen. Ben je de zee beu, ga dan klimmen in de bergen. Ben je de bergen beu, ga dan jagen in het bos. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De kans dat je Grand Theft Auto V echter in zijn totaliteit beu bent, is haast nihil. De kans dat je een lelijk landschap tegenkomt nog minder.

GTA V

Het wondermooie San Andreas is overigens niet alleen goed vertegenwoordigd, het is ook tot de nok toe gevuld met verhaal- en zijmissies. Met als absolute toppunt de bankovervallen. Michael, Franklin en Trevor blijken niet alleen over een interessante relatie te beschikken, ze vormen ook het meest succesvolle criminele trio ooit. Nadat je een aanpak hebt gekozen (meestal luidrichtig of stil), dien je enkele voorzorgsmaatregelen te nemen en zo de overval te plannen. Wanneer je dan uiteindelijk ook je crew hebt samengesteld, volgt er een ongelooflijke climax. Samenwerking is op deze momenten cruciaal, en daarom is het ook zo handig dat je op de meeste momenten kunt switchen en zo het meest geschikte personage kunt selecteren. Vliegen met Trevor, snipen met Franklin en een gebouw afdalen met Michael is één van de eerste acties die je zult ondernemen, maar meteen al een schot in de roos.

De zijmissies moeten gelukkig genoeg niet al te veel onderdoen voor deze huzarenstukjes. Want geef toe: de stripclub opzoeken, een race winnen of je geld beleggen om zo de kassa te kunnen horen rinkelen, blijft gewoon leuk. Ook zal je deze keer weer de meest uiteenlopende sporten kunnen beoefenen. Tennissen, golfen, triatlon, het is er allemaal. En hoewel sommige activiteiten iets minder goed uit de verf komen dan anderen, zorgen ze stuk voor stuk voor een uitgebreide en rijke ervaring. Nadat je doorhebt dat je heel wat uren kunt doorbrengen door bijvoobeeld alleen maar naar collectibles te zoeken of wat randactiviteiten te voltooien, merk je dat Rockstar werkelijk alles uit de kast heeft gehaald.

Grand Theft Auto 5 heet niet voor niets Grand Theft Auto V: de game draait rond drie V’s: vrienden, variatie en vrijheid. Dit zijn ook de drie V’s waardoor deze game zo geweldig is geworden. Ondanks het feit dat deze topper niet bepaald uit zijn startblokken schiet, laat hij toch een verpletterende indruk achter. De hype was overweldigend, maar de game heeft hem toch kunnen waarmaken.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Vrienden - Trage start 9,5
+ Variatie