Boek: Gisa Kloenne - En het woud zwijgt

SubheaderIn een typisch groot Duits woud wordt het ontklede lijk van een man gevonden. Het lag op een wildkansel en werd ontdekt door boswachter Diana Westerman. Ondanks het feit dat het lijk er al twee weken lag en al behoorlijk was aangevreten, lukt het de politie toch om de man te identificeren. Judith Krieger en haar collega Manfred, Manni, Korzilius nemen de taak op zich om de weduwe, Juliane Wengert, aan de tand te voelen. Tijdens het onderzoek komen ze ook in contact met de boswachter en met de mensen van de ashram Sonnenhof. Sonnenhof is een yoga-centrum bij het woud Erlengrund, dat wordt geleid door Heiner en Beatte von Stetten. Het wordt al snel duidelijk dat niet alleen de weduwe een motief had om Andreas, Andi, Wengert te vermoorden.

Gisa Klönne schrijft met "En het woud zwijgt" haar debuutroman. In Duitsland is deze al met lovende kritieken ontvangen, evenals haar tweede boek, waarin Judith en Manni wederom verschijnen. Naast schrijfster is ze journaliste en geeft ze ook seminars over het schrijven zelf en alles wat daarbij hoort. Daarnaast is ze ook actief (geweest) bij meerdere netwerken van "krimi"-schrijvers. Wat dat betreft lijkt Gisa absoluut niet onbeslagen ten ijs te komen. Met haar kennis, ervaring en interesses leek het schrijven van een literaire thriller de logische vervolgstap te zijn geweest.

Het verhaal tovert meteen het beeld van een typische aflevering van Tatort op je netvlies, met het verschil dat je nu uiteraard meer te weten komt over de hoofdpersonen zelf. In een aflevering op televisie zou dat gedaan worden via vele flashbacks die je als kijker maar net zou moeten begrijpen. En in de vervolgen van de serie zouden de steeds terugkerende hoofdpersonen verder worden uitgediept. Nu krijg je een stevige stortvloed van verschillende personen en hun diep gewortelde problemen die het voor niemand makkelijker zal maken. Het woud en de omgeving wordt door Giselle heel mooi beschreven, alleen heeft ze wel heel veel hoofdpersonen in haar boek in gebruik. Nadeel daarbij is vooral de snelle omschakelingen waardoor je af en toe niet meer weet welke dame je nu weer volgt. Het is daarom beter om tijd in te plannen voor dit boek zodat je niet vergeet wie ook al weer wie is en wat heeft gedaan. Maar mede door deze detaillering van de personen krijgt het boek toch ook wel weer veel diepgang. Het is geen makkelijk boek dat je snel weg legt en weer terug pakt, maar eentje waar je je aandacht bij moet houden. Lukt je dat of denk je daar goed toe in staat te zijn dan is dit boek zeker een aanrader.

Uitgever: Uitgeverij Signature ISBN: 9789056722043 Pagina's: 344