Memoria

Ik vraag mijzelf al tijden af waarom er zo weinig point-and-click-games uitkomen de laatste jaren? Altijd als iemand over het genre begint dan gaat het gesprek al snel over titels zoals, Monkey Island 3, Full Throttle, Broken Sword en Grim Fandango. Kunnen we straks Memoria aan het beroemde lijstje toevoegen?

Memoria

Memoria is het vervolg op The Dark Eye: Chains of Satinav en is opgedeeld in twee verschillende verhalen. Eén deel draait om Geron, een arme tovenaar die zijn vriendin weer probeert terug te veranderen in een mens, en het tweede deel gaat over de in de geschiedenis verloren prinses Sadja. De twee worden gescheiden door honderden jaren, maar het is in het belang van Geron om erachter te komen wat het antwoord op een raadsel uit het verleden van Sadja is. Maar niet allen dat. Er is ook een magisch masker dat het geheugen van iedereen die het draagt wist en een mysterieus, donker figuur die mensen in steen verandert.

Memoria

De game heeft een hoog fanstasy-gehalte. Doordat het verhaal en de plot zo goed in elkaar steken, vergeet soms je dat je een point-and-click-game aan het spelen bent. Er zit namelijk, ondanks de vele puzzels, een goed tempo in de game en dat zal de meeste gamers aan kunnen spreken.

De puzzels zijn uitdagend en over het algemeen goed gebalanceerd, maar de game kan op sommige momenten echt pittig worden, waardoor je meer dan eens een uur vastzit op hetzelfde stukje. Niet iedereen zal dat kunnen waarderen of het geduld op kunnen brengen, maar de diehards zullen dit alleen maar kunnen beamen. Zelfs als je op de spatiebalk drukt en je alle bijzondere punten ziet, blijft het lastig om de juiste combinaties of volgorde te vinden.

Memoria

Memoria is, even afhankelijk van hoe lang je over de puzzels doet, geen lang avontuur. En ja, als je een beetje doorzet ben je er met een uurtje of acht wel door de acht hoofstukken heen. Grafisch heeft de game de juiste sfeer en doet het denken aan de games uit de jaren 90 maar met name de tussen dialogen vallen ten opzichte van hedendaagse games een beetje tegen. Het geluid zit daarentegen wel goed in elkaar, met in het achterhoofd houdende dat de originele stemmen in het Duits zijn en dat deze keer een game in het Engels is nagesynchroniseerd.

Het is goed om te zien dat Daedalic Entertainment zich aan dit genre durft te wagen en het weer op de kaart probeert te zetten. Hoewel de puzzels niet over veel verschillende gebieden zijn verspreid, juist om het tempo wat hoger te houden en de nadruk op het verhaal te houden, ademt deze game gewoon point-and-click.

Conclusie:

Kunnen we Memoria aan het beroemde lijstje toevoegen? Dit is zowel een ja als een nee. Als je game op verhaal en plot beoordeelt dan behoort deze bij de top, maar doordat de algemene speelduur wat aan de korte kant is en de puzzels hier en daar wat onlogisch zijn, redt Memoria het in mijn optiek net niet. Maar wil je een leuke point-and-click-game met een bijzonder tof verhaal spelen? Dan is er eigenlijk geen reden om Memoria niet te spelen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Eindelijk weer een goede Point-and-Click - Soms wat onlogische puzzels  8
+ Grafische stijl is mooi - behalve bij de dialogen