Saints Row IV

Saints Row IV zou eerst als een uitbreiding uitkomen op deel drie in de serie. Nu is het een volledig losstaand spel geworden maar is dat ook terecht?

SR IV

Saints Row IV begint met een lekker tempo en houdt dit het hele spel vast. Je bent op een geheime missie, redt de aarde en wordt president van Amerika. Vijf jaar later als jouw reputatie op een dieptepunt zit, valt een buitenaards ras de aarde aan. Je belandt in een simulatie van Steelport, exact dezelfde stad als in Saints Row 3, en jouw missie is hier uit te ontsnappen en de aarde nogmaals te redden.

Saints Row is een gameserie die zichzelf nooit al te serieus heeft genomen. Mensen trekken vaak de vergelijking met Grand Theft Auto en alhoewel ze op een aantal dingen raakvlakken hebben is dit toch niet het geval en Saints Row IV maakt dit ook weer duidelijk waar.

Referenties, dubstep en superkrachten.
Saints Row IV is een game vol meta-humor. Dit zijn grappen over de game zelf of andere populaire media. De personages in het spel refereren naar andere games zoals Call of Duty, Metal Gear Solid en zelfs oldschool text-adventures komen langs. Maar er komen niet alleen referenties in het spel voor, er worden ook bepaalde elementen geleend van andere spellen.

Omdat je het spel speelt in een simulatie van Steelport is het ook mogelijk om superkrachten te verkrijgen. Zo kan de speler met grote snelheden rennen, springen en het vijanden erg lastig maken door ze bijvoorbeeld te verbranden of te bevriezen. Sommige elementen lijken zo uit Crackdown of Prototype te komen en als je een van de twee games gespeeld hebt, voelt Saints Row IV af en toe toch vertrouwd aan. De ontwikkelaar heeft goed gekeken hoe andere games met bepaalde krachten omgaan en hebben dit goed in hun eigen spel geïmplementeerd. De krachten heb je in het spel ook echt nodig waardoor ze niet nutteloos worden naast het nog steeds grote arsenaal aan wapens.

SR IV

Deze superkrachten krijg je al redelijk snel in het spel maar dit zorgt er zeker niet voor dat het snel saai of repetitief wordt. Er is namelijk gigantisch veel te doen in het spel: van het verzamelen van geld voor upgrades tot het zoeken van informatiepunten om je superkrachten te kunnen updaten. Activiteiten bekend uit Saints Row III zijn ook terug, zoals fraude of totale chaos veroorzaken. Dit laatste is voornamelijk erg leuk met de nieuwe wapens die het spel te bieden heeft.

Naast de standaard machinegeweren, pistolen, shotguns en dildoknuppels zijn er ook nieuwe wapens te vinden naast de superkrachten die je krijgt. Zo heb je een geweer dat zwarte gaten afvuurt en alles binnen een bepaalde straal naar binnen zuigt en laat verdwijnen. Of een dubstepgeweer dat heerlijke wobwobwob-geluiden maakt als je het afvuurt en daarbij auto's en vijanden laat exploderen.

Saints Row IV neemt zichzelf dus niet al te serieus en aan de ene kant werkt dat erg goed en vermaak je je met het spel. De game bevat flauwe humor en utiliseert dit in briljante tussenstukjes tussen de personages in, de rare wapens en combo's waarmee je vijanden in elkaar kunt slaan. Helaas is de AI van de vijanden bijna niet aanwezig dus neem je het vaak op tegen grote groepen die het je vaak lastiger maken door de grootte dan de slimheid van de vijand. Maar de ontwikkelaar slaat helaas de plank mis nog een paar keer mis.

SRIV

Zo is het gebruik van auto's bijna in zijn geheel nutteloos gemaakt vanwege de supersnelheid die je personage bevat. Steelport in Saints Row IV is een exacte kopie van het vorige deel en alhoewel er enkele aanpassingen gemaakt zijn, zal een bekende gamer de exacte weggetjes nog wel terugvinden. Daarnaast is de humor van het spel ook gebruikt om enkele bugs en glitches aan te tonen en er een grapje over te maken. Maar als je personage last krijgt van een bug of glitch, is dat toch echt niet grappig.

Saints Row IV borduurt verder op het vorige deel en daar is niks mis mee. Het is wel een game waarvan je moet houden qua humor en flauwe grappen ondanks dat het af en toe ook te flauw kan worden. Als je deel drie helemaal grijs hebt gespeeld dan is deel vier zeker leuk om te halen maar verwacht niet dat de game zichzelf volledig opnieuw heeft uitgevonden of verbeterd.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Humor - Neemt zichzelf soms 'te' niet serieus 8
+ Hoog tempo - Exacte kopie stad deel drie