Dynasty Warriors 8

Het achtste deel in de al langlopende franchise. Is het net een afhaalchinees of komt er eens wat vernieuwends vanachter het schuifpaneel?

Header

China in your hand
Voor mensen die nog nooit een Dynasty Warriors-game hebben gespeeld volgt er een korte uitleg. Het spel speelt zich af in het oude China. Er zijn verschillende clans die heerser over heel China willen worden. Je krijgt eerst een ingame filmpje en je kiest daarna een van de clanleden met wie je de missie wil doen. Met dat personage ren je door een flinke map waar honderden of zelfs duizenden vijanden je het leven zuur willen maken. Er is gewoon voetvolk, er zijn naamloze leiders en er zijn leiders met een naam. Sloop je een van die naamloze leiders dan gaat er vaak een poort of ander obstakel open waardoor jij verder de map kunt verkennen. Versla je de baas met naam, dan win je het level en krijg je weer een filmpje. Rinse, repeat.

Dynasty Warriors 8

De gameplay van Dynasty Warriors 8 is dus in de basis vrij simpel. Het voetvolk levert geen enkele uitdaging. Ze wachten af, steken af en toe eens een speer of zwaard uit en dat is het dan. Ze zijn er alleen om je nieuwe ragemeter te vullen. Dit nieuwe mechanisme werkt wederom vrij simpel: jij mept, je krijgt daar ragepunten voor terug en als de meter vol is kun je in rage iedereen en alles om je heen finaal verrot slaan. De bekende Mousu-knop, zeg maar de speciale aanval van je personage, blijf je ingedrukt houden terwijl iedereen pijn lijdt, dat overigens zeker genoegdoening geeft.

Dynasty Warriors 8

Vernieuwend
De Mousu-aanvallen zijn dus weer terug, of dacht je dat ze die uit een Dynasty Warriors zouden laten? Het is dus hack en slash, wachten tot een van de twee meters vol is gelopen om daarna even flink sneller vijanden in de pan te hakken. Nieuw in het gevecht is het affiniteitprincipe. Een wapen behoort bij heaven, earth of man. Elke affiniteit heeft een voordeel en een nadeel tegen een van beide.

Dynasty Warriors 8

Met meer dan zeventig te unlocken speelbare personages en weet niet hoeveel te vinden wapens ben je wel even zoet. Vaardigheden verdienen, die upgraden en na de verhaalmodus de ambitiemodus doen. In deze modus probeer je een paleis te bouwen door gebieden te roven. Daarnaast zijn er in het spel geheime missies te unlocken en de free-modus is terug om een level nog eens te verkennen voor meer bonussen en wapens. Een ding is zeker, Dynasty Warriors 8 levert content voor het geld. Het probleem is dat de gameplay, ondanks de vernieuwingen erg repetitief wordt. De vernieuwingen zijn op zich prima en veelbelovend, maar door andere keuzes worden deze weer tenietgedaan.

Dynasty Warriors 8

Of toch niet
Het wapenaffiniteitsysteem wordt bijvoorbeeld om zeep geholpen omdat je twee wapens mee mag nemen op een missie. Je wisselt van wapen als je ziet dat een leider een voordeel heeft. In het ergste geval heb je dus dezelfde wapenaffiniteit als je vijand. Maar het levert je nooit een nadeel op. Het rage-systeem is tof, maar erg sterk. Hierdoor levert het voetvolk nooit problemen op. De hoveelheid personages klinkt leuk, en op zich hebben ze allemaal eigen vaardigheden, maar het komt allemaal wel op hetzelfde neer. De fans smullen, de gamers die meer diepgang willen balen.

Dynasty Warriors 8

Dynasty Warriors 8 is voor de fan een must-buy, zo simpel is het. Level vijf wapens, simpelere besturing om een paard te bestijgen, free-modus is terug, en dan is er nog de ambition-modus om de keizer blij te maken. Uiteindelijk heeft het dezelfde gameplay als alle eerdere delen, maar de vernieuwingen trekken geen nieuwe spelers aan. Een veilige titel, zonder al te veel veranderingen die het echt eens apart kunnen laten staan van de eerdere delen. Grafisch is het maar zo-zo, maar daar zullen de fans geen boodschap aan hebben. Hopelijk gaat Tecmo Koei eens de echt vernieuwende weg in. Minder speelbare, maar wel diepgaande personages, meer variatie in gevechten, het is allemaal welkom.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Op en top Dynasty Warriors  - Repetitieve missies 7
+ Hacken en slashen totdat je gamepadknop het begeeft - Simpele gevechten